12-08-12

Gehaakte hoes voor Ikea poef


Weet je nog, die hoes die ik breide voor mijn Ikea poef? Na het breien van hoes 2 vond ik ze er toch wat te slordig uitzien dus probeerde ik voor hoes nr. 3 wat anders.
Ik besloot te haken, haaknaald nr. 15 dus ook een snelle job.


Het bobbeltjes effect is in feite de achterkant van het haakwerk. De 'goeie' kant heeft een streepeffect door telkens enkel in de voorste lus te haken. Maar ik vond het bobbeltjes effect leuker dus heb ik de hoes er 'binnenstebuiten' aan gedaan.


Ik begon met een lange rij lossen die de onderkant vormden, sloot de rij lossen tot een ring met een halve vaste en begon zo van beneden af naar boven te haken. Eén keer hoog genoeg, wisselde ik van kleur en begon steken te minderen in vier hoeken zodat het kruispatroon op de bovenkant ontstond. Ik eindigde dus met een paar steken in het midden die ik samentrok en de draad vastzette.


Ik ben zo tevreden over het resultaat, veel netter dan de gebreide versie. Nu moet ik dus poef nr. 1 en 2 terug aftrekken om ook een gehaakte hoes te maken.

Als je dezelfde poef hebt staan en graag een uitgebreid patroon wil, laat je het maar weten. 

16 opmerkingen:

  1. Ziet er leuk en netjes uit ! Misschien is deze inderdaad wel mooier dan de gebreide versie, hoewel die ook wel zijn charme had ;-) Mooie kleur ook !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja zo'n gebreide hoes moet heel stevig gemaakt worden. Liefst met naalden 1 à 2 maten kleiner dan de wol. Want gebreide stukken rekken veel meer.
    Of je moet het maken als het kussen op mijn blog. Eerst punniken en daarna breien met een dikke naald.vercaemermonique.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappig dat je van de buitenkant naar de binnenkant hebt gehaakt, daar heb ik nog niet over nagedacht! Ik zou het vanzelf van binnen naar buiten gedaan hebben. Moet ik ook een keer uitproberen dus ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. IK ben van buiten naar binnen begonnen omdat het vermeerderen van steken er bij mij minder mooi uitziet als het minderen. Bovendien is het met zo'n dikke draad heel moeilijk om te starten met een klein rondje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knap gedaan. Je mag mij het uitgebreide patroon bezorgen. Mijn poefjes zien er ook niet meer zo goed uit doordat de kids er op morsen en dergelijke.
    vandijcksara@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg gaaf!!

    Ik heb zelf ook een ikea poef die nodig een nieuwe hoes moet hebben. En wil deze graag zelf maken.
    Nou zag ik jouw poef en leek het me gaaf om ook een gehaakte hoes te maken.

    Zou ik het patroon mogen hebben?
    jonnekedevries@gmail.com

    Thx :D

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het ziet er super uit.
    Ik heb ook een vierkante poef die ik van een nieuw jasje wil voorzien.
    Zou ik 't patroon mogen hebben?
    tracey65@hotmail.nl
    Alvast heel hartelijk dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit is waar ik naar op zoek ben. Ik heb een rechthoekige poef, mag ik het patroon van je? Kan ik vast wel aanpassen naar een rechthoek.

    Alvast bedankt.
    sandra_jagersma@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mag ik het patroon van de gehaakte poef van je?
    Het is erg leuk.
    Vr gr Thea.
    staringthea@zonnet.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Onwijs gaaf!
    Zou je mij het patroon willen toesturen? Is het moeilijk voor een beginneling of kan je dan beter met een kussen beginnen?
    Groetjes Henriette

    h.koolmees@live.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw mooi! Zou je mij het patroon willen toesturen? Mijn poef kan ook wel een nieuw hoesje gebruiken!
    Groetjes, Sanne

    s.rothuis@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo! :) ..
    Wat gaaf
    ik heb dezelfde poefjes, ( 4 stuks ) ..
    En zou graag het patroon willen?
    Het liefst met iets duidelijkere uitleg.
    Lees ; ik ben sinds kort begonnen met haken, en snap meer van plaatjes als de termen losse en vaste.

    kelly_s__l@hotmail.com is mijn email adres.

    Groetjes, Kelly.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb net op marktplaats een poef gekocht en die moet nodig van een hoesje worden voorzien. Alleen deze poef is 50x50 cm.
    Zou je mij ook het patroon kunnen sturen? Ik wil graag met wol haken. Kun je me daarin adviseren?
    Bedankt alvast
    gr. Anita
    mailadres:elenbaas.anita@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.