11-05-12

Supereasy Trifle



Wat zou het zijn?



Iets met witte chocola en frambozen 

En eronder?  


De ene verrukkelijke laag na de andere.
Met een minimum aan effort krijg je zo een maximum aan effect.



Recept
Meestal is de lijst ingrediënten bij een trifle ellenlang. Hier zijn het er maar 4.
Ik heb natuurlijk wel een beetje vals gespeeld...

Je hebt nodig:
2 pakjes kant en klaar crumbledeeg van Herta (koelvak) of verkruimelde zandkoekjes
300g witte chocolade
100g chocolade om te decoreren
1 liter opklopbare room 
fruit naar keuze, ongeveer 500g

Aan de slag:
De trifle bestaat zoals de naam het zegt, uit drie verschillende onderdelen: het fruit, de crumble en witte chocoladeroom.

* Je moet de avond ervoor de witte chocoladeroom al voorbereiden. Ik gebruikte hetzelfde recept als voor de citroentaart maar verdubbelde de hoeveelheid. Breng de room in een pannetje onder voortdurend roeren aan de kook, neem van het vuur. Voeg de chocola in stukken toe aan de warme room. Maak het mengsel goed glad met een pureerstaaf. Laat afkoelen en zet een nacht in de koelkast.

* De volgende dag klop je het mengsel stijf net zoals je met gewone room zou doen. Het blijft vrij lang stijf dus je kan de taart 's morgens maken voor een avondfeestje maar liefst niet langer op voorhand.

* Verspreid het crumbledeeg  in een dunne laag over een ingevette ovenplaat. Bak 10 minuten op 180°C of tot de crumble goudbruin is. Haal de ovenplaat uit de oven en maak de crumble stukjes onmiddelijk met een vork los van de plaat. Als je te lang wacht, krijg je het moeilijk los. Laat volledig afkoelen.

* Was het fruit en snij het eventueel in stukken. Hou enkele apart voor de decoratie.

* Tijd om de trifle te assembleren. Het mooiste is als je een grote hoge glazen vaas neemt, liefst op een elegant voetje. Neem de kom chocoladeroom, de afgekoelde crumblestukjes en het fruit erbij. Schat op het oog hoeveel laagjes je wil, bijvoorbeeld drie van elk en verdeel de chocoladeroom, de crumble en het fruit ongeveer in drie. Dit voorkomt dat je op het laatst te weinig overhebt van één van de drie. Schep met een lepel voorzichtig telkens een laag crumble in de vaas, daarna de room. Het fruit plaats je eerst netjes langs de rand en daarna vul je het midden op. Dan weer een laagje crumble en zo voort tot alles op is.

* Werk af met een grote hoeveelheid chocoladekrullen. Die maak je door met een kaasschaaf krullen af de blok chocola af te raspen. Als 'kers op de taart' leg je nog wat vruchten erbovenop.

Voor de eerste trifle pikte ik een windlicht met kaars van m'n moeders tafel (goed uitgewassen uiteraard). Nadien vond ik deze vaas, gewaagd want zo omgestoten en niet erg praktisch om uit te serveren maar o zo elegant. Kan je je het voorstellen, als blikvanger op een dessertenbuffet. Ik ben verliefd ;).






7 opmerkingen:

  1. Ziet er heel heerlijk en simpel uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Spectaculier, hoor, zo'n trifle in zo'n glas. En een beetje valsspelen mag van mij. Juist goed, niet alles hoeft te zijn wat het is ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O, wat een heerlijkheid lijkt me dat!!
    Ik zet hem bij m'n favoriete recepten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mjammmmm lekker, maar o zo verkeerd voor mij. Als dat op tafel staat kan ik niet stoppen.
    Hij ziet er prachtig uit!!
    Groetjes,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh dit ga ik maken met kerst als toetje maar mag ik vragen voor hoeveel personen dit recept was en hoe groot dat glas eigenlijk is mag ik plzzz antwoord voor 3 dagen voor kerst oke oeh ziet er echt lekker uit

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ga hem ook maken voor kerst :). Het glas is ongeveer 20 cm hoog. Ik schat dat het genoeg is voor ongeveer 8 a 10 personen. Veel succes. groetjes KAtrijn

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.