29-05-12

Pictogrammen: afwasmachine inladen


Wij zijn hier over het algemeen niet het meest georganiseerde gezin. Eigenlijk nogal sloddervossen...
Onze kinderen (6, 8 en 10 jaar) moeten nog niet veel in het huishouden meehelpen. Vaak is het gewoon makkelijker om het zelf te doen. Toch vind ik het wel belangrijk dat ze leren dat ze klusjes moeten doen. Ik wist dat als ik ineens op meerdere vlakken in huis klusjes invoerde, ik het zelf toch niet ging volhouden om de regels op te leggen. Dus besloot ik om heel klein te beginnen bij de maaltijd. 

In eerste instantie, ongeveer 2 jaar geleden moesten ze na het eten elk hun eigen bord en bestek naar de keuken brengen. 

Sinds een halfjaar hebben we dat opgedreven naar een beurtrol: kind 1 zet de tafel klaar, kind 2 ruimt af na het eten en kind 3 gaat met een vochtige doek over de tafel. Elke week schuift op wie welk taakje moet doen. Tot hier toe mochten ze alles bij het opruimen op het aanrecht deponeren en zetten wij het in de afwasmachine.

Tijd nu voor de volgende stap: de beurtrol blijft behouden maar bij het afruimen moeten ze het zelf in de afwasmachine zetten. Het lastige is dat in de afwasmachine alles netjes op de juiste plaats moet staan zodat alles erin past en de sproeiers niet geblokkeerd worden. 
En hier komen de pictogrammen weer van pas. Ik maakte voor elke lade een schema. Sommige symbolen komen recht van Sclera, andere maakte ik zelf naar het model van ons keukenmateriaal. Herkennen jullie de bekers en kommetjes van Ikea ;). In de linkerbovenhoek geeft een symbool weer over welke lade het gaat. We hebben een besteklade in plaats van een bakje. Heel handig omdat je zo meer plaats hebt voor potten in de onderste lade.




Ik heb ze gisteren gemaakt dus in de komende weken ga ik samen met elk kind tijdens hun afruimbeurt het inladen oefenen. Ik liet de picto's gisteren zien aan de jongste zoon en ze zijn in ieder geval duidelijk genoeg, hij had het systeem direct door. Het wordt nu weer even de discipline erin houden (voor de ouders even moeilijk als voor de kinderen) tot ze het gewoon zijn.

Welke klusjes moeten jullie kinderen doen?

2 opmerkingen:

  1. Wat een mooie picto's!!
    Hier hebben we een lijstje met taakjes, ook dekken, afruimen, opruimen etc. maar ook hier geldt het dat de discipline voor kinderen EN ouders nogal moeilijk is...
    Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.