21-02-12

Yoghurt - citroencake

Mijn verjaardagstaarten bestaan gewoonlijk uit twee verschillende smaken. Ik gebruik geen biscuitrecept maar cakerecepten omdat ik dat lekkerder vind. Vaak gebruik ik het kant en klare deeg van Herta. In een bakvorm gieten, bakken en klaar. Meer tijd over voor het decoreren. Het is erg lekker. Dit jaar besloot ik van nul te beginnen.

De jarigen kozen alletwee voor chocoladecake. Ik koos deze van I am baker net zoals bij 'mijn taart met een surprise'. Als tweede smaak maak ik citroencake.




Ik deel graag het recept van de yoghurt-citroencake met jullie. Ik heb het aangepast van een gewone 4/4de cake. Deze hoeveelheid is voldoende voor een rechthoekige cakevorm. Ik gebruikte het dubbel om een grote ronde cake te bakken.

Je hebt nodig:
3 eieren
200g suiker
100g zachte boter
100g (magere) yoghurt
sap van 1 citroen
fijngeraspte zeste van 1 citroen
200g zelfrijzende bloem
1 zakje vanillesuiker of 1 theelepel vanille-extract
eventueel 1 theelepel baksoda om de cake nog luchtiger te maken

Aan de slag:
Verwarm de oven voor op 180°C

Voor een snelle cake, kwak je alle ingredi├źnten samen in een kom en mix je tot een egaal deeg.
Ideaal als extraatje bij de koffie.

Wil je het graag iets luchtiger voor een speciale gelegenheid, dan doe je het zo:
Scheid het eiwit van de dooiers. Klop het eiwit op en zet opzij.
Hou 2 eetlepels suiker apart en mix de rest samen met de boter tot een romig geheel. 
Voeg de eidooiers, de yoghurt en het citroensap toe. 
Meng de zeste met die 2 eetlepels suiker zodat het niet samenklit maar mooi verspreid in het deeg. 
Voeg dit toe aan het deeg. 
Meng beetje bij beetje de bloem door het beslag.
Vouw voorzichtig de eiwitten onder het deeg.

Vet een bakvorm in, bestuif met bloem en doe het deeg erin. 
Bak ongeveer 40 - 50 min op 180°C.

Je kan de cake afwerken met citroenglazuur of zoals ik ga doen, vullen met aardbeiconfituur en bedekken met deze supersnelle cream cheese frosting.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.