27-02-12

Mijn schetsboek: Zentangle



Eerst en vooral een grote merci aan Bumblebee en aan Studiozakka om de 'Versatile blogger' 'Liebster Blog' awards aan mij door te geven.

Die 'versatile' klopt wel erg goed bij mij. Ik heb het vreselijk moeilijk om mij te focussen op één hobby. Ik waai zo wat van hier naar ginder en kom telkens weer opnieuw leuke dingen tegen.

In mijn doel om weer terug creatief op papier bezig te zijn, mijn allereerste hobby vanaf m'n 2 jaar, heb ik weer wat nieuw ontdekt:

Zentangles

Dit zijn vierkantjes die in een paar eenvoudige stappen opgevuld worden met allerlei doodles. 
Hier is een officiële beschrijving. 
Het komt er op neer dat je op een gestructureerde manier doodelt en door de repetitieve tekenbewegingen rust vind in je hoofd.

Verder is het gewoon een leuke bezigheid als je zo eens 10 minuten ergens moet wachten of als je even een pauze wil van je dagdagelijkse bezigheden. Of als je last hebt van afkickverschijnselen na al dat breien/haken voor de tv en je handen niet kan stilhouden.

Met een potlood, gommetje, zwarte pen en een klein formaat schetsboekje kan je overal aan de slag. Die dingen steken dus voortaan altijd in m'n handtas.

Hoe begin je eraan?

Ik leerde het aan de hand van deze Engelstalige uitleg. Maar voor jullie laat ik het hier ook zien.

Je hebt nodig:
*Een fijnschrijver, zo fijn mogelijk. In de supermarkt heb je er van 0,5 en 0,3 mm. Die van mij zijn gemaakt met een pen uit de tekenwinkel van 0,1mm.
*potlood (geen erg zacht)
*gom
*tekenpapier

Aan de slag:
(klik op de figuur hieronder om het groter te zien)

Stap 1: Teken met het potlood uit de losse pols een vierkant. Het hoeft niet precies te zijn.
Stap 2: Teken ook met het potlood in de vierkant een paar lijnen. Dit is de 'string'.

Nu ga je met je fijnschrijver de vlakken tussen de lijnen invullen met figuurtjes. Deze heten 'tangles'. Je kan zelf intuïtief beginnen opvullen of kiezen uit bestaande tanglepatronen. Op Tanglepatterns vind je er duizend-en-één. Meestal zijn ze abstract maar ook natuurpatronen worden veel gebruikt.
De voorbeeldjes hierboven bestaan uit een combinatie van gekopieerde en zelfverzonnen tangles. Een tangle worden gewoonlijk in enkele stappen opgebouwd. 

Zo teken je bijvoorbeeld de blaadjestangle:
Stap 3: Teken de takken van deze tangle
Stap 4: Teken blaadjes aan de takjes
Stap 5: Vul de achtergrond op met stipjes
Stap 6: Wanneer je alle vlakken hebt ingevuld met je fijnschrijver, gom je de potloodhulplijntjes weg. Daarna voeg je hier en daar schaduw toe met je potlood om bepaalde delen te accentueren zoals hier bij de blaadjes.





4 opmerkingen:

  1. Hé grappig Katrijn, ik ben ook al aan het Zentangelen geweest de afgelopen tijd. Alleen, ik ben veel te eigenwijs om het dan weer volgens het boekje te doen, zodat het bij mij een heeeel ander geheel wordt. (veel kleur en niet zo netjes)
    Maar ja, ik word er wel erg Zen van....

    Jij maakt altijd de meest geweldige tekeningen, zo mooi om te zien.!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. waw ! merci ! ik zit altijd te tekenen in vergaderingen en heb altijd mijn tekenboekje, zwarte stiftjes en kleurpotloodjes bij ;) Ik ga dit zeker eens proberen !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik laat natuurlijk alleen de gelukte zien ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Woow, indrukwekkend!!! Krachtig door het constrast wit-zwart en tegelijkertijd rustgevend door de herhaling van 't patroon en de ontdekkingstocht van het globale beeld naar de details. Door't vierkantje en de variaties, doet het me direct aan de tegeltjes van Lissabon denken.
    Tussendoor gemaakt, maar 't zijn echte meesterwerkjes! Heel knap!
    Neeltje Jans

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.