31-01-12

Doodles unleashed week 4: 'Eindwerk'


Vanmorgen een leuke verrassing in mijn mailbox: Ik ben getagd door 'moois van me'. Dank je wel.

Spijtig genoeg is de workshop alweer afgelopen. De laatste les ging over het schilderen van een gestyleerd gezicht over de achtergrond van vorige week. Omdat ik die te mooi vond om potentieel te verknoeien door er over te schilderen, gebruikte ik de aquarel achtergrond uit week 2.

Dit is mijn favoriete schilderij tot hier toe. De kleuren zijn zo goed gelukt en het straalt vrolijkheid uit.

Ik maak telkens twee schilderijen tegelijk, links en rechts in mijn Art Journal. De andere kant krijg je morgen te zien met de Woordeloze Woensdag.












Ik heb voor jullie een tutorial gemaakt.

Je hebt nodig:
Acrylverf (evt. gewoon plakkaatverf)
Kleurpotloden
Stiften

Aan de slag:

Stap 1
 Hoe je de achtergrond maakt, zie je hier.

Stap 2
Schilder in grote lijnen met acryl een gezicht op de aquarel achtergrond. De witte cirkels zijn uitgeknipte stukjes papier die ik vooraf had getekend. Die collagestukjes waren een onderdeel van de video in de workshop. In het uiteindelijke werk zie je die niet meer dus eigenlijk vind ik het overbodige moeite. Ik heb ze vastgelijmd met verdunde schoolverf.

Stap 3
Met een fijnere penseel schilder je nuances in het haar en de ogen. Ik googlede als inspiratie 'manga girls' omdat ik die grote ogen wel leuk vind. Ik heb de fijnere penseel ook gebruikt om meer details aan te brengen in de achtergrond.

Stap 4
Neem een contrasterende kleur acrylverf om te doodlen. Daarbij gebruik je de doodles uit de achtergrond als leidraad. In de workshop worden daarvoor vooral rondjes, stippen en strepen gebruikt. Gebruik wit om het geheel wat luchtiger te maken.

Stap 5
Met je stiften en kleurtjes breng je de fijnste details aan. Wateroplosbare stiften (de meeste gewone kinderstiften) geven een subtiel toon-op-toon effect. Kijk maar eens goed naar de achtergrond, dan zie je bloemetjes. Met permanente markers krijg je een meer zichtbaar resultaat. Die gebruikte ik voor de mond en de wimpers. Met typex maakte ik de ogen witter.



Zo, nu kan je zelf aan de slag.
De workshop is afgelopen maar ik heb alweer een volgende aquarel achtergrond gemaakt. Ik heb de smaak echt te pakken.





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.