20-01-12

Doodles unleashed, week 1: sjablonen


Januari brengt voor mij weer een helemaal nieuwe hobby. De koekjes en taart verdwijnen voorlopig naar de achtergrond en maken langs de ene kant plaats voor schetsen en schilderen en aan de andere kant voor haken en breien.

Even een technische mededeling: 
Ons fototoestel heeft na nog geen jaar het al begeven. Ik hoop maar dat het hersteld kan worden met de garantie maar zolang zijn het dus foto's van mijn GSM. 
Sorry voor de slechte kwaliteit. 

Vanwaar deze plotse opstoot van creativiteit op papier? Ik heb me ingeschreven op een gratis online workshop 'doodles unleashed'. Elke week is er een nieuwe videoles. Ik ga proberen telkens verslag uit te brengen hier.

Week 1:  Een gelaagd abstract schilderij, gemaakt met stempels, sjablonen en allerhande spulletjes uit huis.

Je hebt nodig:
De officiële materialenlijst is ellenlang met heel wat dure en moeilijk te verkrijgen spullen. De workshop is namelijk gratis omdat het reclame is voor een merk van teken- en schildermaterialen. 

Zelf heb ik nauwelijks iets aangekocht. Ik heb in de plaats mijn kinderen hun knutselkast geplunderd :).
Ik gebruikte:
°een dikke kwaliteit schetspapier
°simpele schoolverf
°waskrijtjes
°stiften
°blaaspennen (uit zo'n knutselpakketje van een paar euro), een spuitflesje met aangelengde verf of een oude tandenborstel
°tipex
°chinese inkt (die hier al meer dan tien jaar ligt sinds mijn kunstacademie periode in het middelbaar)
°allerlei voorwerpen uit huis om mee te stempelen of als sjabloon voor de blaaspennen.

Het belangrijkste, wat je niet uit je kinderen hun spullen kan halen is: goeie kwaliteit penselen! Geloof me, dat is de investering waard. Die geven veel meer controle over de lijnen die je schildert. je hebt er maar 3 nodig: een dunne ronde, een dikkere ronde en een grote platte. 

Aan de slag:
Begin met verschillende van je spulletjes en sjablonen te schikken op je papier.
Belangrijk: laat tussen elke stap het schilderij goed drogen zodat de kleuren niet door elkaar lopen. 



1. Schik je spulletjes op je blad. Sproei met de blaaspennen of een spuitbusje fijne drupjes verf over je sjablonen. Je kan ook een oude tandenborstel gebruiken.  Doop hem in wat aangelengde verf en wrijf met je vingers over de haren zodat er een dunne nevel van drupjes verf af springt. 
Je hebt nu een witte vorm van het sjabloon met er rond de drupjes verf.
Op foto 1 zie je dat ik dit deed met de mandala maker en het vlinder sjabloon.

Stempelen doe je door verf aan te brengen op het voorwerp en dit te drukken op het papier. 
Ik gebruikte het touw en de gyproc tape.
2. Met de verf maak je lukraak 'doodles' op je papier. Rondjes, strepen, stipjes, krullen,... Probeer hier en daar de figuren van de eerste stap te gebruiken als leidraad maar schilder niet alles over. Met heel sterk aangelengde schoolverf of met waterverf en de platte borstel moet je de verschillende figuren en doodles met elkaar verbinden door de achtergrond met die doorzichtige verf op te vullen. In foto 2 zie je niet alleen de doodles maar ook de opgevulde achtergrond met roos-rood. Omdat de verf zo waterig is, blijf je de figuren uit punt 1 er nog wat doorkomen.

3. Gebruik waskrijt, chinese inkt en tipex om details aan te brengen. Ik gebruikte de tipex om het lijfje van de vlinder te accentueren en de chinese inkt om fijne details te schilderen in de vleugels.

Het eindresultaat is niet zo belangrijk. Vooral het plezier om eens lekker wild te schilderen zonder je te laten binden aan moeilijke vormen en voorstellingen is geweldig. Je leert veel over hoe elk soort materiaal zich gedraagt op papier. Het waskrijt was een openbaring, dat werkt heel prettig en dekt goed over de verf. Het moeilijkste is om op tijd te stoppen met details toe te voegen zodat het geheel niet te druk wordt. Om terug wat rust en openheid te creëren in mijn schilderij heb ik stukken van de achtergrond opnieuw wit gemaakt met tipex.

Mijn eerste schilderij heb ik in twee geknipt en gebruikt om mijn 'art journal' (schetsdagboek) op te vrolijken.




1 opmerking:

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.