19-12-11

Uitgetest: Tunesisch haken,dubbel breien en kabels

De laatste weken heb ik minder bezig geweest met bakken en meer met haken en breien. Het begon met de nieuwe jas van m'n dochtertje waar ik meteen op verliefd was zodra ik hem zag hangen in de winkel. Die verdiende bijpassende wanten en een muts. 

Ik wilde wanten haken in plaats van breien maar de patronen zagen er allemaal zo lomp uit. Zo kwam ik bij Tunesisch haken, veel eleganter. Normaal gezien heb je daar een speciale lange haaknaald voor nodig maar omdat een want niet zo groot is, ging het met m'n gewone haaknaald prima. 
Kort uitgelegd komt het er op neer dat je in plaats van elke steek bij een vaste meteen helemaal doorhaalt, je het opgenomen lusje op de haaknaald laat staan. Zo krijg je een rij lusjes. Als je aan het eind van de rij bent, begin je ze één voor één door te halen tot je weer bij het begint bent. 
Het is erg leuk om te doen en gaat net zo snel als gewoon haken.


Je kan het niet goed zien op de foto maar de muts is gemaakt met kabels.
Vooral omdat ik achteraf zag dat ik de bloem langs de verkeerde kant heb genaaid. Ze heeft de muts dus eigenlijk binnenstebuiten aan. Dat is ondertussen opgelost.
Jaren heb ik dat uitgesteld, het leek me zo een gepruts met die kabelnaald. Uiteindelijk bleek het best mee te vallen hoewel het een heel gepuzzel was voor ik de instructies eindelijk begreep.
Zie je hoe de bloemen (patroon) geïnspireerd zijn door het knoopje.


Toen ik klaar was met de wanten eisten de jongens ook hun eigen paar wanten. Het ligt niet in mijn aard om twee keer hetzelfde te doen dus werd het weer een andere techniek: dubbel breien. Je breit in feite twee lagen tegelijk met de averechtse kant naar elkaar toe. Daarvoor zet je telkens één steek van kleur 1 en één steek van kleur twee. Je hebt dus twee bollen tegelijk nodig. Je breit dan telkens 1 steek met draad 1 en dan 1 steek met draad 2. Als je er een figuur in wil, wissel je voor die steken van kleur. 
De wanten zijn tweezijdig: de binnenkant ziet er net hetzelfde uit maar dan met de kleuren omgekeerd. (In dit geval blauw met een groene X en grijs met een paarse dino). Jammer dat ik daar geen foto van heb gemaakt. Door de twee lagen zijn ze lekker warm. 
Voor de dino's maakte ik zelf een telpatroon, ze lopen door naar de achterkant met de rest van het lijf en de staart. De witte en rode accenten naaide ik er achteraf op.






2 opmerkingen:

  1. wauw. Dat doe ik je niet na hoor! Knap gedaan. Je dochtertje is echt een deftig dametje met dit leuke setje.

    liefs wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, Katrijn! Jij kan ook echt alles! Ik wist niet dat er zoveel leuke variaties zijn op breien en haken. Prachtige patronen van de dino's!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.