03-11-11

Suikervrije tarte-tatin met appel

Weer een receptje uit het "I can't believe this has no sugar" kookboek. Voor eerder geposte suikervrije recepten klik je bovenaan op 'suikervrij'.

Je hebt nodig
Voor de topping:
3 koppen blokjes appel
1 eetlepel plantaardige olie
1 theelepel kaneel

Voor de cake:
1/4 kop plantaardige olie
1/2 theelepel kaneel
1/4 kop appeldiksap
1/2 kop water
3 koppen bloem
1 ei
3 theelepels bakpoeder (of gebruik zelfrijzende bloem)

Aan de slag:
Verwarm de oven voor op 180°C en vet een bakvorm in van ongeveer 25cm doorsnede.
Meng de ingrediënten van de topping en verdeel ze over de bodem van de bakvorm.



Meng alle natte ingrediënten voor het cakedeeg en voeg daarna langzaam roerend de bloem, de kaneel en het bakpoeder erdoor.



Bedek met het deeg de appeltjes in de bakvorm.



Bak 30 minuten op 180°C. Bak daarna nog 5 minuten op 160°C of tot een prikker er droog uitkomt.
Laat een halfuur afkoelen.



Maak de randen van de cake vrij van de vorm en draai hem dan voorzichtig om op een serveerschotel.
Je kan de cake warm of koud serveren.

Snel een foto trekken voor hij opgepeuzeld is!





Katrijn

6 opmerkingen:

  1. En juist nu ik trek heb, zie ik dit voorbij komen. Het ziet er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. MMmmm; ziet er heerlijk uit! THX voor het receptje!
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze ga ik zeker een keer proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat voor koppen gebruik jij? een klein koffiekopje? ik wil dit recept namelijk graag uitproberen

    groetjes serajah

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank voor je recepten van suikervrije desserten en taarten. Wel een vraagje: ik heb net via wikipedia geleerd wat appeldiksap is, maar kun je me daar een merk van geven of zo waar ik dat kan vinden ? Is dat zoiets als Roosvicee of zo ?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Sneksniltje, appeldiksap is geconcentreerd appelsap. Ik ken de merknaam niet precies. Ik koop het in de biowinkel. Het lijkt een beetje op roosvicee maar daar zit veel suiker in. Je moet goed opletten dat je appeldiksap neemt waarop staat 'zonder toegevoegde suikers' of 'uit 100% appelsap'. Meestal staat vlakbij het appeldiksap ook de biologische aanlenglimonade en daar zit wel extra suiker in, die neem je dus beter niet.

    groetjes

    Katrijn

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.