10-11-11

Pompoensoep met verse kaas

Is de tijd van de pompoenen al voorbij? Ik hoop van niet want je moet deze soep echt uitproberen. Door de verse kaas en de grote hoeveelheid pompoen is de soep lekker dik en romig. Je kan ze heel mild houden of wat extra pit toevoegen met flink wat cayennepeper. Of waarom niet kruidenkaas gebruiken in plaats van verse kaas?

Je hebt nodig:
Een pompoen, ongeveer zo groot als je kookpot. (mijn pot is 5 liter)
200g verse kaas (genre Philadelphia)
1 grote ui
3 bouillonblokjes
eventueel peper, zout en nootmuskaat om bij te kruiden
olie

Aan de slag:
Hol de pompoen uit en maak er een mannetje van of snij hem in stukken en schil hem. Verwijder de pitten en de losse vezels in het midden. Snij de rest in grote brokken.
Schil de ui en snij in grote stukken.
Neem een grote wok of braadpan met een hoge rand. Fruit de ui in een eetlepel olie. Als die klaar is, doe je hem in de kookpot.
En nu de belangrijkste stap voor een lekkere soep: Doe opnieuw een eetlepel olie in de wok/pan en stoof de stukken pompoen. Dat geeft echt een veel betere smaak als gewoon gekookte pompoen.



Doe de gestoofde pompoenstukken bij de ui in de kookpot en voeg water toe tot een vijftal cm lager als de bovenste pompoenstukken. Niet teveel water! Je wilt een dikke rijke soep.
Voeg de bouillonblokjes toe. Ik doe er maar een paar in zodat vooral de smaak van de pompoen zelf naar boven komt.
Laat even doorkoken tot de pompoen goed zacht is.
Haal van het vuur en voeg de verse kaas toe. Pureer de soep goed fijn. Kruid indien nodig bij met peper, zout en nootmuskaat.


Serveer met stukjes stokbrood en 'goei boter' of besmeer ze met kruidenboter en rooster onder ze de grill.

Smakelijk!


Katrijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.