04-10-11

Tutorial taart met een surprise, deel 1






Benieuwd hoe je een huisje in een taart bakt?
Het komt erop neer dat je twee kleuren taart bakt, uit de grootste snij je de vorm uit en je vult die op met de tweede kleur cake. Ik zag het voor het eerst op de blog van 'I am baker' en maakte er mijn eigen versie van. Op het tekeningetje zie je hoe het in z'n werk gaat om een huisje te verstoppen in de cake.

Je hebt nodig (recepten via de links):
één vanillecake
twee ronde chocoladecakes
witte en chocoladebotercrème
fondant

Aan de slag:

Bak één vanillecake als basis voor de witte binnenkant. Je hebt twee ronde chocoladecakes nodig; de taart moet hoog genoeg zijn om er een leuke vorm van binnen in te krijgen.


1. Maak de witte botercrème.
2. Voeg voor de chocoladebotercrème aan een deel van de witte botercrème gesmolten chocolade toe of pure cacaopoeder. Je kan kiezen of je de buitenkant van de taart met chocolade- of witte botercrème wilt maken. Als je de buitenkant met witte doet heb je maar een heel klein beetje chocoladebotercrème nodig.
3. Verkruimel de vanillecake en meng er een paar eetlepels witte botercrème door. Niet te veel in één keer! De kruimels moeten juist aan elkaar plakken maar niet te vochtig worden. (Op de foto is er eigenlijk te veel bij.)


4. Ik had een probleempje met m'n chocoladecake... Zo zie je maar dat het écht wel nodig is om ook een siliconen vorm in te vetten.
5. Geen nood, met wat botercrème plak je de stukken er gewoon terug aan.
6. Ok, nu het echte werk: Je moet uit elke chocoladecake de helft van het huisje uitsnijden, dat wordt dan opgevuld met het vanillecake/botercrème mengsel. Neem de chocoladecake die je als onderste helft wil nemen en snij er een kleinere cilinder uit. Blijf ongeveer 6 cm van de rand weg.



7. Uit de tweede cake maak je het dak van het huisje. Leg de cake ondersteboven neer en snij er een kegel uit. Dit gaat het beste door eerst de buitenkant van de kegel aan te duiden. Deze cirkel moet groter zijn als die van de onderkant van het huis zodat het dak verder uitsteekt als de 'muur'. Teken een kruis binnen de cirkel om het midden aan te duiden.
8. Begin de kegel uit te hollen: in een punt in het midden en langzaam oplopend tot de buitenrand. Let op dat je niet te diep gaat en erdoor heen steekt.
9. Vul de uitgeholde kegel met het vanillecake mengsel.

10. Vul ook de onderste helft op.
11. Bestrijk de buitenrand met chocoladecrème.
12. Keer de bovenhelft om op de onderste helft zodat de twee witte delen tegen elkaar liggen.

En dan ... ziet het er niet uit. 
Maar dat lossen we op.
(Tja, het gaat niet altijd allemaal van een leien dakje hier.)



13. Bedek de hele cake met botercrème. Er bestaan verschillende handleidingen op youtube en zo over hoe je dat het beste doet. Ik kwak er gewoon een dikke laag op en schraap dan langs alle kanten wat er terug af tot het redelijk egaal is. Dan laat ik de taart opstijven in de koelkast of bewaar ze goed afgesloten in de diepvries.
14. Haal de taart uit de koelkast. Door over de hard geworden botercrème te wrijven kan je de oneffenheden glad maken.
15. Bedek de hele taart met een laag fondant als basis voor de verdere versiering.

En dan... ziet het er nog steeds niet uit. 
Ook dat geraakt opgelost.
In deze post laat ik zien hoe je de taart verder afwerkt.

PS: Als er iemand tips heeft om die grote lap fondant netjes over de taart te krijgen, ik hoor het graag. Meestal lukt het wel zonder de gaten maar ik krijg er altijd grote plooien in.




Katrijn

2 opmerkingen:

  1. Amai wat een werk... het ziet er fun uit, maar voor zo'n gepros heb ik meestal geen zin als ik aan het bakken ben ;-) Als het een troost is, het loopt hier ook niet steeds zoals gepland. Meestal doe ik er 2 uur langer over dan in mijn planning ;-)

    een tip voor de suikerpasta?
    Ik weet niet of je het er nu met je handen over legt of niet?
    Ik gebruik goed wat bloemsuiker op mijn handen, de deegrol (ik heb zo'n lange houten stok, zonder handvatjes)en op de tafel.
    Wat ook helpt, is dat je suikerpasta koel is, en je handen ook.

    Ik rol mijn suikerpasta uit, strooi nog wat bloemsuiker er over, wrijf dat er goed in, en dan leg ik mijn deegrol op het begin van de lap, en rol ik zo heel losjes de suikerpasta er rond.
    Zo heb je je deegrol vast, met de suikerpasta er rond gewikkeld.
    En dat til ik voorzichtig op, leg een randje over de taart, en rol ik zo voorzichtig af terwijl ik over de taart heen buig.

    Zo ligt je lap suikerpasta, zonder scheuren of gaten over je taart.

    Het vraagt wat 'mik' werk, want in het begin had ik langs één kant héél erg veel, en langs de andere kant maar nipt genoeg.
    Maar na een tijd kan je goed inschatten en dan is het een easy manier om je suikerpasta over je taart te krijgen.

    Waarschijnlijk kende je dit al hoor... maar ik zet het hier toch eventjes op, voor het geval dat.

    Je taart is héél erg mooi trouwens, knap gedaan !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi,

    Ik weet niet of je nu nog iets aan mijn tip hebt maar ik gebruik crisco.
    Ik gebruikte altijd bloem/bloemsuiker, maar vond dat mijn fondant hier van kleurde.

    Met Crisco blijft je suikerpasta lekker soepel en krijg ik hem goed van de tafel af.
    (Ik doe ook crisco op mijn handen en deegroller)

    Veder om het er goed overheen te krijgen gebruik ik een stukje zeil.
    Op dat zijn staan ook cirkels zodat ik meteen weet hoe groot het moet zijn.
    Als het dan groot genoeg is pak ik het zeil op en doe het zo over de taart.

    En dan goed nawrijven met de smoother om het glad rond je taart te krijgen.
    Soms moet je de zijkanten loshalen om te zorgen dat je geen vouw(en) overhoudt.

    En om je botercreme helemaal glad te krijgen kun je hem als je hem uit de koelkast gehaald hebt nog behandelen met een hele warme spatel. (bv je spatel in kokend water dompelen) afdrogen en dan je taart glad wrijven :-)

    X

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.