20-09-11

Koekjes baktips

Maak je chocolate chip of havermoutkoekjes dan mogen ze er lekker rustiek uitzien. Om koekjes te decoreren maak je liever nette koekjes die allemaal even dik en even groot zijn.

Hoe krijg je ze zo netjes?
Hier zijn een paar van de moeilijkheden die ik ervaar en hoe ik ze probeer op te lossen.


Vervormde koekjes
Onregelmatige koekjes zijn vaak het gevolg van plakkerig deeg dat niet goed loskomt van de uitsteker en het werkblad waardoor ze vervormen als je ze op wil tillen en op de bakplaat leggen.
Gebruik dus een deeg dat stevig genoeg is. Dit kan door het deeg enkele uren goed te laten opstijven in de koelkast of je kan dit recept gebruiken dat niet in de koelkast hoeft. Dat scheelt in tijd en in gevloek als het gekoelde deeg terug opwarmt tijdens het uitrollen en alsnog alles vol plakkerig spul komt te zitten.

Koekjes met een ongelijke dikte en oneffen oppervlak
Dit voorkom je door twee latjes naast het uit te rollen deeg te leggen en deze te gebruiken als geleider voor je deegrol. De latjes moeten 6 à 7 mm dik zijn. Ik kocht een lange smalle lat in de doe het zelf winkel en zaagde die in stukken.
Je rolt de deegrol over de latjes en zo kan het deeg dat je uitrolt niet dunner worden als de latjes. De koekjes zijn zo allemaal even dik en hebben een glad oppervlak.

Het deeg uitrollen tussen twee latjes

De koekjes verliezen hun vorm tijdens het bakken
Nu heb je netjes uitgestoken koekjes die er allemaal net hetzelfde uitzien. Je zet ze in de oven en o jee, ze zijn uitgezet zodat ze tegen elkaar plakken, vormeloos zijn geworden en geen strakke kantjes meer hebben. Dit kan verschillende oorzaken hebben: Je hebt bakpoeder gebruikt of de koekjes zijn te langzaam gebakken.
* Gebruik géén bakpoeder en géén zelfrijzende bloem. Ze mogen niet rijzen.
* Warm je oven goed voor en bak ze liever op een hoge temperatuur en kort dan op een lagere temperatuur en langer. Het recept dat ik gebruik zegt 400°F, dat is 205°C maar ik zet m'n oven op 220°C omdat die altijd wat hoger moet. Dat is even uitproberen met je eigen oven.
* Maak je koekjes niet te dik. Hoe dikker, hoe meer het deeg zal uitzetten. Het recept zegt 1/4de inch dat is 6 à 7mm.  Mijn latjes zijn dikker als 7mm en kijk, mijn koekjes zijn dus uitgezet. Ik zal er andere moeten halen.

Koekjes die zijn uitgezet tijdens het bakken

Luchtbellen tijdens het bakken zorgen voor een bobbelig oppervlak
Zorg ervoor dat als je het deeg kneed en uitrolt er geen lucht gevangen zit tussen het deeg. Dat gebeurt nogal eens als je na de eerste keer uitsteken de overschotjes samenneemt en terug uitrolt. Door de bloem die aan de buitenkant zat, kleeft het deeg op sommige plaatsen niet goed aan elkaar. Even goed doorkneden helpt. Niet te lang, anders krijg je taaie koekjes.
Haal je je koekjes uit de oven en zitten er toch nog een paar bobbels in dan kan je die terwijl ze nog heet zijn, voorzichtig met je vinger platduwen.


Benieuwd hoe de vlinderkoekjes eruit zien na het decoreren? Kijk hier.


Katrijn

4 opmerkingen:

  1. Ik heb eens ergens gelezen dat je je koekjes even in de diepvries kan plaatsen (met bakplaat en al) voordat je ze in de oven zet. Zo zou de vorm van de koekjes ook mooi bewaard blijven! Kan jij dit bevestigen? Alvast interessante tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb wel eens rauwe uitgestoken koekjes ingevroren en later gebakken, ik denk dat ze toen inderdaad goed in vorm waren gebleven. Ik zou het nog eens moeten testen om zeker te weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor deze tips! Af en toe gaat er idd wel eens wat fout!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey, de tip van de twee houten latjes vind ik wel geweldig eigenlijk :)..mijn koekjes waren altijd wel lekker daar niet van..maar om nu te zeggen prachtig van vorm....nou nee...

    Thanks :)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.