17-07-11

Tutorial Ipad/laptopsleeve

Ik kocht mezelf enkele weken geleden een Archos tabletpc oftewel een goedkopere versie van de Ipad. Het past net in m'n handtas maar natuurlijk moet het dan wel degelijk beschermd worden tegen krassen van m'n sleutels en al die andere kleine 'je weet maar nooit' spulletjes die in m'n tas rondslingeren.

Ik heb een tutorial gemaakt dat aanpasbaar is voor elke maat van tabletpc of laptop.



Je hebt nodig:
Verschillende bij elkaar passende restjes katoen
Breipriemen maat 3 of 4
een lapje fleece
een maasnaald

Aan de slag:
Deel 1: Het haakwerk
ronde 1: Haak een rijtje lossen ongeveer 2 cm smaller als de smalle kant van je toestel.
ronde 2: Haak 1 rij vasten over de lossen. In plaats van aan het eind van de rij vasten, het werk te keren en terug te haken, haak je 3 vasten in de laatste losse (OE) en daarna 1 vaste in de onderkant van elke losse tot je weer uitkomt bij het begin. Haak nu 3 vasten in de eerste losse (O1). Sluit de ronde met een halve vaste in de eerste vaste (X1) van de ronde.
ronde 3: Haak 3 lossen om het eerste stokje te vormen (T1). Haak in elke vaste van de vorige ronde een stokje. Sluit de ronde met een halve vaste.

Om het te verduidelijken heb ik een schema gemaakt. De symbolen worden algemeen gebruikt om haakschema's weer te geven. Op deze site kan je een overzicht vinden.


Nu begin je met de granny stripes. Haak in het rond.

rij 4: : 3 lossen voor het eerste stokje in de eerste steek van de vorige ronde. Nog 2 stokjes in de eerste steek. Sla 2 steken over. 3 stokjes in de vierde steek. *Sla twee steken over. 3 stokjes in de volgende steek.* Herhaal van * tot * tot je weer bij de eerste steek komt. Sluit de ronde met een halve vaste.

Controleer of je werk de juiste breedte heeft door de smalle kant van je toestel erin te passen. Het moet er zo inpassen dat het aansluit maar het haakwerk niet uitrekt. Klopt de breedte niet, dan moet je helaas opnieuw beginnen en het rijtje lossen iets korter of langer maken.

Herhaal rij 4 telkens waarbij je elke twee rijen van kleur wisselt. Haak tot het haakwerk ongeveer 1 cm korter is als het toestel.
Voorlaatste rij: Haak in de eerste steek drie lossen. Haak in elke volgende steek een stokje. Sluit de ronde af met een halve vaste.
Laatste rij: Haak in de eerste steek drie lossen. Haak in elke volgende steek een stokje. Sluit de ronde af met een halve vaste.

Je hebt nu een rechthoekige platte hoes. Het geheel ziet er nog niet erg stevig uit en als je je toestel erin steekt zie je het scherm door de gaatjes piepen. Daarom maken we een voering zodat je kwetsbaar nieuw speeltje goed beschermd is.

Deel 2: De voering
Bepaal de juiste breedte van de fleece: Wikkel de stof in de breedte rond het toestel. Zorg dat de stof aansluit maar niet strak zit. Waar de fleece elkaar overlapt, zet je een lijn over de lengte van de stof. Knip de overschot eraf.

Vouw het stuk fleece in de breedte dubbel en naai met de hand met een festonsteek de lange kant en één van de korte kanten dicht. Opgelet! Als je het met de naaimachine gaat dichtnaaien moet je wat extra breedte rekenen voor de naad.

Keer de fleece binnenhoes binnenstebuiten en steek de gehaakte buitenhoes erin zodat de twee goede kanten tegen elkaar liggen. Duid op de fleece aan waar de granny stripes stoppen en de twee rijen stokjes beginnen. Knip op de markering de fleece af.

Naai de bovenzijde van de fleece binnenhoes vast aan de binnenkant van de gehaakte buitenhoes ter hoogte van de onderste rij stokjes. Steek je naald niet volledig door het haakwerk maar enkel tussen de bovenaan liggende draden; zo zie je langs de goede kant de naad niet.


Keer de hoes terug om met de fleece langs binnen. De sleeve is nu bijna klaar. Je mist enkel nog een sluiting zodat je toestel netjes blijft zitten.

Deel 3: De sluiting
Dit stuk wordt NIET in het rond gehaakt, je moet dus aan het eind van de rij 1 losse haken, je werk keren en verder haken zoals omschreven.

rij 1: Bepaal waar de sluiting moet beginnen: (aantal steken in de breedte - breedte van de sluiting)/2. Als je bijv. 26 steken in de breedte hebt en een sluiting van 12 steken breed wil, wordt dit: (26 - 12)/2 = 7. Tel nu vanaf de eerste steek aan de zijkant het aantal steken dat je berekend had verder (in mijn voorbeeld is dat 7 steken).  Je start met een vaste in de steek erna (de 8ste in mijn geval). Haak in de volgende 11 steken een vaste zodat je in totaal 12 steken hebt. Haak één losse en keer het werk.




rij 2: Haak in elke vaste van de vorige rij een stokje.
rij 3 - rij 9: Haak in elke steek van de vorige rij een stokje.
rij 10: Haak een stokje in de eerste 5 steken. Haak 2 lossen. Sla 2 steken over en haak een stokje in de 8ste steek. Haak een stokje in de overige 4 steken. Controleer of je knoop vlot door dit knoopsgat gaat. Vergroot of verklein het knoopsgat door meer of minder lossen te haken als de knoop niet past.
rij 11: Verminder een steek aan het begin en het eind van de rij door het eerste en het tweede stokje samen te haken en ook het voorlaatste en het laatste. (10)
rij 12: Verminder een steek aan het begin en het eind van de rij door het eerste en het tweede stokje samen te haken en ook het voorlaatste en het laatste. (8)
rij 13: Verminder een steek aan het begin en het eind van de rij door het eerste en het tweede stokje samen te haken en ook het voorlaatste en het laatste. (6) Knip de draad af en werk hem weg in het werk.

Steek het toestel in de hoes. Doe de sluiting dicht, markeer met een speld waar de knoop moet komen en naai deze vast. Klaar. Ik geloof dat ik er twee avonden over gedaan heb. Niet zo moeilijk dus.








Katrijn

8 opmerkingen:

  1. Haken is niks voor mij (gewoon nog nooit aan toe gekomen om het te proberen), maar ik vind hem wel supergaaf gemaakt!!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je reactie op Pingu...ik heb het inmiddels aangepast!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben net volger van jouw blog geworden! Zag je reactie op een ander blog.
    Jij hebt een heel leuke blog dus blijf ik jou gewon volgen en mee reageren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een verschrikkelijk leuk ding zeg! Ik ben een tasje aant haken, het is nog niet zo makkelijk als het lijkt. Ik brei meestal, maar haken is nog net wat anders. Niet minder leuk natuurlijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat slim!! Ik vind het echt een top-beschrijving!!
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. This is beautiful. I'll have to learn the basics from my Mom or MIL. I cannot even think of trying something like that at this stage.

    Thanks for linking up at Tea Time Thursdays @ Kreative Korner and adding to the fun. The party for this week is going on... hope to see you there again :)

    http://tanyaanurag.blogspot.com/2011/08/tea-time-thursdays-4.html

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Thanks for linking up at Tea Time Thursdays @ Kreative Korner and adding to the fun.

    The party for this week is going on... hope to see you there again :)

    http://tanyaanurag.blogspot.com/2011/09/tea-time-thursdays-5-and-features.html

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.