01-07-11

Deel 2: Waar haal ik mijn inspiratie vandaan?

Vandaag deel 2 in het oplossen van de 2 grote problemen met het volgen van blogs, nl.
1. Tijd
Het kost ontzettend veel tijd om op al die links te klikken in je bladwijzermenu of in je blogger leeslijst (die vind je in je blogger profiel en bevat alle blogs waarvan je volger bent).

2. Kwijt
Je ziet een leuk idee, denkt aha dat wil ik wel eens uitproberen maar eens je daaraan toe bent, weet je de link niet meer en kan je het niet meer terugvinden.
En dit zijn mijn oplossingen:

1. Tijdwinst: Virtueel bladeren met google reader
Vorige keer liet ik jullie zien hoe je virtueel zoals in een tijdschrift, door je favoriete blogs kan 'bladeren'. Hier vind je de uitleg.


2. Pinterest: virtueel prikbord
Vandaag toon ik je de oplossing voor probleem 2: hoe je al die leuke ideeën die je tijdens dat bladeren tegenkwam, kan bewaren op een virtueel prikbord zodat je later de link makkelijk terug vindt.

Pinterest is een website waar je prentjes kan bewaren mét de link waar je ze gevonden hebt. Je kan ze organiseren in verschillende 'prikborden' zoals je bijvoorbeeld een 'moodboard' zou samenstellen met allemaal kleuren, stofjes en prenten als je je woonkamer wil herinrichten. Maar dus digitaal zodat je de achtergrond info er meteen bij hebt.

Stappenplan:
1) Maak een Pinterest account aan. Dat kan op twee manieren:
*Krijg een uitnodiging van een andere Pinterest gebruiker. Ik heb nog 6 uitnodigingen over dus als je er één wil, vraag je 't maar in de reacties.
* Nodig jezelf uit. Je krijgt dan een tijdje later (ik geloof dat het bij mij een week was) een uitnodiging van Pinterest per mail.

2) Als je voor de eerste keer inlogt op Pinterest word je gevraagd om het 'Pin it' logo in je bladwijzerwerkbalk te zetten. Moest dit toch niet het geval zijn, dan vind je het hier bij Pinterest Help. Sleep het logo naar je werkblad net zoals daarstraks bij het reader stappenplan.

3) Telkens je een leuk idee tegenkomt, klik je op 'Pin it' in je werkbalk. Er opent dan een venster waarin je een foto van de pagina met het leuke idee moet selecteren.


4) Er opent een pop-up venster. Als dat venstertje niet komt, moet je pinterest pop-ups goedkeuren in je pop-up blocker (bij mij wordt dat dan rechtsboven aangegeven). In het venster kan je informatie toevoegen:
A: het prikbord waaraan je het idee wil toevoegen. In dit geval 'Cookies'
B: de beschrijving. In dit geval bijvoorbeeld 'geboortekoekjes' of 'waw, wat een geweldige koekjes' ;)
Daarna klik je op de Pin it button (C). Nu is het idee met de bijhorende link naar de pagina bewaard.


5) Je kan je pin meteen bekijken of later als je naar de pinterest website gaat. Dat ziet er zo uit:

6) Om je prikborden te bekijken, klik je op je gebruikersnaam en dan op 'your boards'.
7) Je kan nieuwe prikborden aanmaken voor verschillende categorieën. Ik heb o.a. een prikbord voor cookies, cupcakes, sewing, crafts,... Je kan ook de prikborden van andere mensen volgen zodat als zij een nieuw leuk idee vinden, jij het ook kan zien op jou pinterest homepage. Neem een kijkje op mijn pinterest pagina om een idee te krijgen van hoe het allemaal werkt door bovenaan in de zijbalk of hier rechts op de groene Pinterest button te klikken. Als je een pinterest account hebt aangemaakt, kan je me dan volgen door op 'follow' te klikken. Als ik dan wat leuks tegenkom, weet jij het ook meteen.

Het lijkt op het eerste zicht alletwee wat ingewikkeld en veel werk maar een keer je een account hebt en de bladwijzerknoppen op z'n plaats hebt, gaat het heel intuïtief.

En nu heb ik een paar vragen voor jullie:
*Kende je de reader 'blader' functie en/of pinterest al?
*Zoniet: Was de uitleg duidelijk genoeg?
*Ben je na mijn uitleg van plan om er zelf ook mee aan de slag te gaan of vind je er niks aan?




Katrijn

8 opmerkingen:

  1. Héél interessant, ik ga deze tip zeker en vast gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zou ik een printerest uitnodiging mogen? Ik hou nu alles bij in een word document met dingen die ik nog wil proberen (vooral recepten) maar ik zou dit denk ik veel makkelijker vinden! cynni _ universe (at) hotmail (dot) com

    Dank je wel! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik wil eigenlijk wel een uitnodiging !!

    lies best h (at) yahoo (dot) com

    en bedankt voor de handleiding, die vond ik bij hen (nog) niet !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lies, is je email helemaal aan elkaar 'liesbesth' of met streepjes 'lies_best_h' ertussen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb mijn uitnodiging binnen!!! Leuk leuk, ik wil eigenlijk direct beginnen, maar klopt het nou dat je Printerest alleen kunt gebruiken als je een Twitter of Facebook account hebt? Ik ben namelijk nog niet zo 2.0 dat ik aan dat soort initiatieven mee doe...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Volgens mij moet het zo ook wel kunnen hoor. Kan je niet gewoon een account van Pinterest aanmaken?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hmm nee, ze vragen je of je je via Twitter of Facebook wilt aanmelden, meer keuze is er niet. Ik denk dat ik dan maar een Twitteraccount ga aanmaken... dank je voor het delen van de Printerestlink

    BeantwoordenVerwijderen
  8. heb je toevallig nog een uitnodiging over?
    ik vind het een geweldig idee.
    liefs,
    kimberley

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.