30-06-11

Deel 1: Waar ik mijn inspiratie vandaan haal.

Ik zal hier wel niet de enige zijn die tientallen blogs volgt met allemaal leuke creatieve ideeën. Ik kan er uren mee bezig zijn. Mijn huishoudelijke taken worden er wel eens door verwaarloosd...
Door al die leuke dingen van anderen te bekijken, wordt m'n eigen creativiteit aangewakkerd. Soms maak ik het exact na maar meestal geef ik er mijn eigen draai aan of wordt het compleet iets nieuws.

Ik stootte op twee problemen bij m'n dagelijkse blogtocht. Voor velen zullen ze wel bekend in de oren klinken.

1. Tijd
Het kost ontzettend veel tijd om op al die links te klikken in je bladwijzermenu of in je blogger leeslijst (die vind je in je blogger profiel en bevat alle blogs waarvan je volger bent).

2. Kwijt
Je ziet een leuk idee, denkt aha dat wil ik wel eens uitproberen maar eens je daaraan toe bent, weet je de link niet meer en kan je het niet meer terugvinden.

Sinds een paar maand heb ik voor beide een oplossing gevonden. Misschien ken je ze al maar ik wil het toch met jullie delen voor wie er nog niet zo mee weg is.

1. Tijdwinst: Virtueel bladeren met google reader
Een reader is een systeem dat automatisch de nieuwe berichten van een blog die je volgt, opzoekt en die dan toont. Zo hoef je niet handmatig te kijken naar alle blogs of er iets nieuw opgekomen is. Het voordeel van de 'blader' functie is dat je niet de saaie samenvatting te zien krijgt zoals in de gewone reader maar wel de blogpost zelf met alle foto's en zo erbij.

Hier is het stappenplan:

1) Maak een google account aan.
Om de reader te gebruiken, moet je een google account hebben. Wie een blogger account of een gmail adres heeft, heeft dat al. Je kan nakijken of je er een hebt door hier je email en paswoord in te geven. Lukt dat niet, dan kan je alsnog een account aanmaken.

2) Ga naar google reader.
Als je nog niet ingelogd bent, doe je dat nu.

3) Open het navigatiemenu linksboven.

4) In het menu dat zich opent, klik je onderaan op 'manage subscriptions'

 5)In het instellingenmenu dat zich nu opent, klik je op 'goodies'.

6) Sleep het woordje 'next' naar je bladwijzerwerkbalk of je bladwijzermenu (als je wil kan je de naam veranderen door op eigenschappen te rechtsklikken)

7)Sleep ook 'note in reader' naar je bladwijzerwerkbalk of je bladwijzermenu (als je wil kan je de naam later veranderen door op eigenschappen te rechtsklikken, ik heb hem 'abonneren' genoemd)


8) Dat was het technische gedeelte. Nu hoe je het gebruikt:
Telkens je een leuke blog tegenkomt die je wel wil volgen, klik je bij je bladwijzers op 'note in reader'. Nu is de blog toegevoegd aan je reader lijst.
Opmerking: dit verschilt van het 'volgen' van een blog dus als je de blogger wil steunen door haar volgers aantal te verhogen, klik je ook nog op 'volgen' in de zijbalk van de blog.

9) Om de nieuwe posts van je favoriete blogs te bekijken, klik je telkens op 'next' bij je bladwijzers. Je komt dan telkens op één van de blogs waarop je geabonneerd bent en waar een nieuwe post is. Bijvoorbeeld van 'Hoepzika', naar 'Mamablogs', naar 'Het Thuisproject', enz... Het lijkt wel wat op het bladeren door een tijdschrift met allemaal nieuwe leuke 'artikels'.

In deze Engelstalige video wordt het nog eens uitgelegd:



2. Pinterest: virtueel plakboek
Dit leg ik je volgende keer uit. Hou m'n blog dus maar in de gaten, met die reader 'blader' functie gaat dat helemaal vanzelf :).

En nu heb ik een paar vragen voor jullie:
*Hoe volg jij je favoriete blogs? Gebruikte je al een reader, enkel de blogger leeslijst of -zoals ik tot een klein jaar geleden- met een ellenlange lijst bladwijzers en heel veel geklik?
*Kende je de reader 'blader' functie al?
*Zoniet: Was de uitleg duidelijk genoeg?
*Ben je na mijn uitleg van plan om er zelf ook mee aan de slag te gaan of vind je er niks aan?




Katrijn

5 opmerkingen:

  1. Ik volg de blogjes door de posts op mijn dashboard, reader kende ik al, maar 'vergeet' ook soms om dat te checken!
    De uitleg lijkt me heel realistisch...
    En ik kijk ook héél wat blogjes dagelijks na, want ik "kwijl" soms van AL DAT MOOIS!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waw Sofie, ik zie in je profiel dat je net zo'n uitgebreide bloglijst hebt als ik :). Zeker eens proberen, die 'next' knop. Het is echt veel handiger.

    PS: fijn te weten dat ik niet de enige ben die nog zo laat zit te prutsen op de computer ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruik de bloglijst op mijn blog, als iemand een nieuwe post op blogger heeft gezet verschijnt dat bericht bovenaan. Omdat ik er een foto en titel bij heb staan zie ik zo of ik het al gelezen heb!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Google reader gebruik ik, maar ik scroll gewoon door al mijn bloglijst (en klik bij de blogs gewoon op volgen) te 'bladeren'.
    En Pinterest wordt hier ook regelmatig gebruikt :)

    Maar ik vind de tips wel super voor mensen die hier nog geen gebruik van maken :)

    En heb je ook een tip voor het tijdsgebrek? (of de verwaarlozing van het huishouden :) )

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Blogs lezen is verslavend... Ik weet er alles van. Voordat ik 's morgens naar de trein vertrek, open ik internet om te kijken of er niet teveel vertraging is. En hoe weinig tijd ik ook heb, ik kan het niet nalaten om snel de nieuwe berichten te overlopen. Ten koste van een rustig ontbijt...
    Dankjewel voor je tips. En tot zondag hé!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.