03-06-11

Spiraalgehaakte poefs

Eindelijk nog eens wat anders als koekjes en taarten.


Je hebt nodig:
enkele bollen breigaren in minstens 2 verschillende kleuren
haaknaald, ik gebruikte nr. 6

Aan de slag:
Als je draden vrij dun zijn, kan je voor één kleur twee draden samen haken (+ nog eens 1 of 2 voor de andere kleur)

Hoe je zo'n spiraalhaakwerk start, lees je op blij met draadjes. Na enkele ronden hoef je niet meer na te denken over het vermeerderen. Je hoeft dan nog enkel te vermeerderen op dezelfde plaats als de vermeerdering in de ronde ervoor. Ik had ongeveer 10 vermeerderingen per ronde. Blijf verder haken en vermeerderen tot je tevreden bent met de diameter van je poef. Haak nu verder zonder te vermeerderen om de zijkant van de poef te vormen. Als je poef hoog genoeg is, begin je met verminderen. Hiervoor tel je het aantal steken in één ronde en deelt door 10. Dit getal geeft aan hoeveel steken je moet laten tussen de verminderingen (2 steken samen haken). Blijf zo verminderen in elke ronde tot je de poef ongeveer halverwege toe hebt. Neem een oud kussen (of twee) en prop die in de poef. Haak verder en blijf verminderen tot je slechts een steek of tien over hebt. Knip de draad door met een lange staart en gebruik die om het laatste gaatje samen te trekken. Werk de draad weg.

Het vierkante kussen is net hetzelfde gemaakt, de kussentjes die ik hierin stak zijn steviger waardoor de poef vierkant bleef. Ik vind de verschillen in grootte, hoogte en vorm wel een leuk effect geven.




Ik kan niet beslissen welke ik het leukste vind: de driekleurige of de rood met witte?



Katrijn

6 opmerkingen:

  1. Karlijn jansens3 juni 2011 om 23:33

    Heel mooi, echt leuk gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moooooi!!! Ik denk dat ik de rood-witte het leukste vind, maar de kleurcombinatie van de 3-kleurige is ook erg mooi!
    Je hebt met het haakwerk vast lekker in de zon gezeten!!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik vind de derde kleur het mooist maar ik vind het ronde wel mooier van vorm

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Alledrie even leuk! Die spiralen komen goed tot hun recht door je kleurenkeuze.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hier moet ik mij ook nog ne keer op smijten om te doen ! Merci voor den uitleg hé !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beautiful.. very neatly made.

    We have a link-up party going on - Tea Time Thursdays @ Kreative Korner. I would really appreciate if you'd link up some of your awesome posts there. Hope to see you at the party.

    http://tanyaanurag.blogspot.com/2011/08/tea-time-thursdays-4.html

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.