13-06-11

Babydekentje voor in het autostoeltje

Ik ben voor de eerste keer tante geworden!

Uiteraard wilde ik een zelfgemaakt cadeautje geven. Een knuffelzacht gehaakt babydekentje dat ook in het autostoeltje past.


Ik maakte het met een superdikke haaknaald en vier draden tegelijk. Op een paar uur was het af.
De kleurschakeringen kwamen min of meer toevallig tot stand omdat ik breikatoen gebruikte dat ik nog had liggen: niet voldoende van één kleur maar wel genoeg in bijpassende kleuren. Als er één van de vier draden op was, nam ik een iets donkerdere kleur erbij. De losse draadjes weef je nadien in het haakwerk weg.

Wil je ook zo'n dekentje maken?
Je hebt nodig:
ongeveer 10 bollen dik/middelmatig breigaren in verschillende tinten
Een haaknaald maat 15

Aan de slag:
Neem 3 of 4 draden samen, afhankelijk van de dikte. Haak een testlapje van vijf steken en vijf rijen om te testen of de dikte goed zit.
Trek dat terug af en start met het echte werk:
In feite is het niets anders dan een in het rond gehaakte grote lap met een paar gaten voor de riempjes. Je hoeft enkel de meest basic steken te kennen: een losse en een vaste.

Haak vijf lossen en maak een ring door de laatste steek met de eerste samen te haken.
Ronde 1: Haak 6 vasten in de ring
Ronde 2: Duid met een grote paperclip, veiligheidsspeld of een stukje contrasterende draad aan waar de ronde begint. Haak in elke steek van de vorige ronde twee steken.
Ronde 3: Vermeerder om de andere steek (1v, 2v, 1v, 2v,...)
Ronde 4: Vermeerder in elke derde steek (1v, 1v, 2v, 1v, 1v, 2v,...)
Ronde 5: Vermeerder in elke 4de steek
Ronde 6: Vermeerder in elke 5de steek
Ronde 7: Haak 3 lossen, haak een vaste in de vierde steek (sla dus 3 steken over). Haak verder over alle steken en vermeerder om de 6de steek.
Ronde 8: Haak een vaste in elke losse van de vorige ronde. Nu heb je het gat voor de onderste riem van het autostoeltje. Haak verder en vermeerder in elke 7de steek
Ronde 9: Vermeerder in elke 8de steek
Ronde 10: Haak en vermeerder in elke 9de steek tot 8 steken voor de helft van de ronde. Het gat voor de onderste riem moet bijna er recht tegenover liggen. Haak 3 lossen en een vaste in de vierde steek vanaf de laatste vaste (sla dus 3 steken over). Haak in de volgende 8 steken een vaste, haak weer 3 lossen, sla 3 steken over en haak een vaste in de vierde. Haak en vermeerder verder tot het eind van de ronde. Je hebt nu twee gaten voor de bovenste autostoelriempjes. Het midden tussen deze twee gaten moet recht tegenover het onderste gat liggen.
Ronde 11-ronde 20: Haak alle steken en vermeerder om de (nr. van de ronde -1) steken.
Knip de draad door en weef de uiteinden vast in het werk.




Katrijn


Linking to:

2 opmerkingen:

  1. Hallo! Ik heb je gevonden via "zelfgemaakt" maar mooi kleedje heb je gemaakt hoor! Ik ben nu op dit moment ook aan het haken en ik had ook voor ogen om iets te haken voor in de maxicosi maar dan met granny squares. Heb jij hier toevallig ook ervaring mee? Daag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kris, bedankt voor je interesse in mijn blog. Ik ben toevallig ook net begonnen met granny squares. Ik weet er dus nog niet teveel van maar ik stuur je graag door naar mijn favoriete brei- en haakblog: Annemarie's Breiblog

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.