06-05-11

Een goede voorbereiding is het halve werk.

Deze maand heb ik een bakmarathon. Niet met opzet, alles leek zo ineens samen te vallen.


  1. 'moderne' marmercake als traktatie op school voor m'n zoon z'n negende verjaardag.
  2. koekjestaart voor het familieverjaardagsfeestje van m'n zoon.
  3. taart met voorlopig nog geheim recept voor m'n man op datzelfde familiefeestje (ze verjaren op dezelfde dag!)
  4. koekjes voor de koekjesketting van de leukste taarten
  5. koekjes als presentje voor de kinderen op het vriendenfeestje van m'n zoon
  6. gedecoreerde marshmallows voor een spelletje op het vriendenfeestje.
  7. koekjestaart voor het dessertenbuffet op het schoolfeest

    Best druk zo, maar met de juiste voorbereiding lukt het wel. Dit is m'n planning.

    Vorige week:
    • Ik bakte cake nr. 1, die ging deze maandag al meteen mee naar school.
    • Ik zocht inspiratie op voor de taarten en koekjes en maakte een schets van hoe het moest worden.
    • Aan de hand van die schetsen, maakte ik verschillende kleuren royal icing. Die bewaarde ik in de koelkast.
    • Ik bakte de biscuit voor taart nr. 3 en stak die in de diepvries.
    • Ik startte met de decoratie van taart nr. 2. De basis is van fondant, die kan ik op het laatste moment op de taart zelf leggen.
    Gisteren:
    • Ik maakte beide koekjestaarten. Het schoolfeest is pas volgend weekend dus koekjestaart nr. 7 stak ik in de diepvries. De overschot van de botercrème ging ook in de diepvries. Dat scheelt weer wat werk de volgende keer. 
    • Koekjestaart nr. 2 heb ik morgen nodig dus die ging in de koelkast. Botercrème en koekjestaart kan je een dag of drie/vier in de koelkast bewaren. Meer details over het maken van koekjestaart vind je hier en hier.
    • Ik maakte het deeg voor de koekjes, rolde het uit en bewaarde het in de koelkast.
    Vandaag:
    • Ik haalde het koekjesdeeg uit de koelkast en stak koekjes nr. 4 uit. Deze heb ik maandag al nodig dus die heb ik meteen gebakken. Eens ze afgekoeld waren, deed ik ze in een voorraaddoos in afwachting van het decoreren.
    • Koekjes nr. 5 heb ik pas volgend weekend nodig. Die stak ik ook uit en legde ze met bakblik en al in de diepvries. Een paar uur later haalde ik het bakblik eruit en stapelde de rauwe bevroren koekjes in een doosje dat terug de diepvries in ging (zo nemen ze minder plaats in). Nu hoef ik ze volgende week enkel af te bakken en te decoreren.
    • Ik maakte de decoratie voor taart nr. 2 verder af met de royal icing die ik eerder maakte.
    • Ik decoreerde ongeveer de helft van de marshmallows. De rest mogen de kinderen op het feestje zelf doen.
    • Vanavond haalde ik biscuit nr. 3 terug uit de diepvries om morgen te kunnen afwerken.
    Morgen: dag van het familiefeestje
    Zondag:
    Volgende week:
    Uiteraard volgen er over al deze projecten een hele reeks foto's en recepten. Kom de volgende dagen dus zeker nog eens langs. Hier is al een voorproefje:



    En dat is dan het einde van het verjaardagsseizoen hier in huis. Kunnen we er weer tegen tot volgend jaar februari hoewel ik er zeker van ben dat ik hier en daar wel een excuus zal vinden om meer lekkers te maken.









    Katrijn

    2 opmerkingen:

    1. Halló zeg! Petje af hoor, wat een organisatie.
      Je herinnert me er meteen aan dat ik ook maar eens aan de planning moet beginnen voor volgend weekend (4 taarten maken waaronder een koekjestaart, het is echt een favoriet, alsnog bedankt voor het recept!).

      BeantwoordenVerwijderen
    2. Zo....jij bent goed bezig geweest!!!
      Wat een goed idee om de rauwe koekjes in te vriezen zodat je ze later kan afbakken!!!
      Dat ga ik zeker onthouden!
      Ben benieuwd naar al dat lekkers!
      Groetjes, Corine

      BeantwoordenVerwijderen

    Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.