15-05-11

Bakmarathon 4: koekjesketting

Ik deed mee aan de koekjesketting van de leukste taarten. Dit weekend maakte ik koekjes voor Kelly en maandagavond ben ik ze gaan afleveren. We hadden een gezellige babbel, over koekjes en taarten natuurlijk. Ik ben vreselijk jaloers op haar uitgebreide gereedschappen en uitstekers. En wat maakt ze mooie dingen!

  1. 'moderne' marmercake als traktatie op school voor m'n zoon z'n negende verjaardag. V
  2. koekjestaart voor het familieverjaardagsfeestje van m'n zoon. V
  3. taart met voorlopig nog geheim recept voor m'n man op datzelfde familiefeestje (ze verjaren op dezelfde dag!)
  4. koekjes voor de koekjesketting van de leukste taarten . V
  5. koekjes als presentje voor de kinderen op het vriendenfeestje van m'n zoon.
  6. gedecoreerde marshmallows voor een spelletje op het vriendenfeestje.
  7. koekjestaart voor het dessertenbuffet op het schoolfeest
Vanillekoekjes
Je hebt nodig: 
100g suiker
200g boter
300g bloem
1 ei
enkele druppels vanille-extract

Aan de slag:
Meng de suiker, boter, het ei en het extract goed door elkaar. Voeg nu de bloem toe en meng voorzichtig erdoor heen. Stop zodra alles gemengd is. Als je te lang mixt, worden je koekjes taai.
Bak ongeveer 10 minuten op 180°C of tot de koekjes lichtjes gekleurd zijn.

Royal Icing
Je hebt nodig:
4 cups poedersuiker
3 eetlepels eiwitpoeder
6 eetlepels water
1/2 theelepel vanille
eventueel andere smaakstoffen (deze keer deed ik er citroenextract bij)

Aan de slag:
Alles mixen tot er stijve pieken ontstaan.

De dikte is heel belangrijk om goed te kunnen decoreren. Ik hanteer de 10 seconden regel: Trek een diepe lijn door de RI met je mes en tel hoe lang het duurt voor die verdwenen is.

Decoreren

  1. Ik pak m'n RI in in plastic folie voor ik het in de spuitzak doe, dat geeft minder geknoei. Hier een video over hoe je dat doet.
  2. Mijn spuitzak klaar voor gebruik.
  3. Ik, gezellig aan het werk buiten op het terras bij mijn ouders.
  4. Zo hou ik m'n spuitzak vast.
  5. Ik spuit de buitenrand.
  6. Ik vul de vorm op.
  7. Ik schud het koekje tot de vulling egaal is.
  8. Met het wit, spuit ik het hartje en detaillijntjes in de nog natte icing.
  9. Een paar pareltjes erop voor de afwerking.



Katrijn


3 opmerkingen:

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.