24-05-11

Bakmarathon 7: de allerlaatse uit het rijtje

Hehe, ik hoop dat jullie het onderhand nog niet beu zijn. Ik had nog één item af te vinken van de bakmarathon.

Voor het schoolfeest maakte ik een simpele rechthoekige koekjestaart. Dat was natuurlijk te gewoon en aan gewoon doe ik niet mee ;). Om het geheel wat leuker te maken, maakte ik een transfer van fondant. Een transfer is een platte decoratie in royal icing of fondant die je al van tevoren kan maken en dan op het laatste moment overbrengt op de taart.

  1. 'moderne' marmercake als traktatie op school voor m'n zoon z'n negende verjaardag. V
  2. koekjestaart voor het familieverjaardagsfeestje van m'n zoon. V
  3. citroentaart met aardbeien en witte chocoladeroom voor mijn man op datzelfde familiefeestje (ze verjaren op dezelfde dag!) V
  4. koekjes voor de koekjesketting van de leukste taarten . V
  5. koekjes als presentje voor de kinderen op het vriendenfeestje van m'n zoon. V
  6. gedecoreerde marshmallows voor een spelletje op het vriendenfeestje. V
  7. koekjestaart voor het dessertenbuffet op het schoolfeest V
Hoe maak je een puzzeltransfer?
Bij een puzzeltransfer bestaat de decoratie uit platte stukjes fondant in verschillende kleuren die uitgesneden zijn met een mal en netjes in elkaar passen tot het hele plaatje compleet is.

Wat heb je nodig:
verschillende kleuren fondant (zo gekocht of zelf gekleurd met voedingskleurstof)
een leuk prentje
een schaar
een scherp mesje en een snijplank
een stukje bakpapier of plastic folie op een stuk karton of iets anders stevig en plat.
een penseel
wat water

Aan de slag:


  1. Zoek een leuke afbeelding en print af. Mijn afbeelding bestaat uit enkele kleurplaten van het internet die ik in Word boven elkaar heb 'gecopypasted'.
  2. Ik paste het plaatje wat aan zodat de drie afbeeldingen in dezelfde stijl een geheel vormden.
  3. Knip het plaatje in stukken zodat elke kleur z'n eigen mal heeft. Het kan zijn dat je daarvoor het plaatje meerdere keren moet afdrukken/overtrekken.
  4. Gebruik het mesje en de snijplank. Rol de fondant uit. Neem een mal, leg die op de fondant en snij de fondant uit. (voor de kleine rondjes in de voeten van de panda, gebruikte ik een rietje)
  5. Puzzel de stukjes fondant aan elkaar op het verstevigde bakpapier of plastic folie door de randjes met een penseel te bevochtigen met wat water. (Ik bedenk nu achteraf: om er voor te zorgen dat ze niet van elkaar los komen kan je beter het hele plaatje als geheel uit fondant uitsnijden en dat als onderlaag gebruiken.)
  6. Voor een 3D effect plaats je sommige stukjes bovenop andere. Die kleef je met water aan elkaar. Zorg er wel voor dat het hele bovenste stukje ondersteund wordt door het laagje fondant eronder. Zo moet je dus voor het hoofd eerst het gehele hoofd uitsnijden en daarna nog eens de snuit die erop komt te liggen. De vorm van de bruine vlekken rond de ogen heb ik eerst uit het hoofd uitgesneden en dan de bruine fondant erin gepast zodat dit stukje vlak was.
  7. Voor de aap ging ik op dezelfde manier tewerk
  8. Ten slotte kwam de toekan er nog bij.
Om het geheel af te werken,  ga je met een vochtig penseel over het hele plaatje voor wat glans. Zorg dat de kleuren niet afgeven op elkaar door je penseel regelmatig af te spoelen. Daarna breng je details aan met een voedingskleurstof stift of met zwarte royal icing.
Bewaar op een droge koele plaats tot je de taart gaat maken.


Als de koekjestaart klaar is plooi je het bakpapier langs een kant voorzichtig naar onder en trek je het dubbel onder de figuur. Plaats die kant van de transfer voorzichtig op de taart. Plooi het bakpapier los terwijl je de transfer voorzichtig verder op de taart legt.



Katrijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.