22-05-11

Bakmarathon 5: koekjes als presentje voor het vriendenfeestje



Het vriendenfeestje had als thema: kamperen en kampen bouwen dus besloot ik tent- en kampkoekjes te maken. Bijkomende moeilijkheid was dat m'n zoon geen royal icing lust. Ik maakte de kampkoekjes met chocolade.




De bakmarathon reportage nadert het einde:
  1. 'moderne' marmercake als traktatie op school voor m'n zoon z'n negende verjaardag. V
  2. koekjestaart voor het familieverjaardagsfeestje van m'n zoon. V
  3. citroentaart met aardbeien en witte chocoladeroom voor mijn man op datzelfde familiefeestje (ze verjaren op dezelfde dag!) V
  4. koekjes voor de koekjesketting van de leukste taarten . V
  5. koekjes als presentje voor de kinderen op het vriendenfeestje van m'n zoon. V
  6. gedecoreerde marshmallows voor een spelletje op het vriendenfeestje. V
  7. koekjestaart voor het dessertenbuffet op het schoolfeest
Uitgestoken rauwe koekjes invriezen
Om tijd te sparen, maakte ik het deeg voor de koekjes op voorhand.

Je hebt nodig:
koekjesdeeg (recept)
uitsteekvormpjes/een glas/een deksel/een mes
een bakblik/stevige placemat/snijplank
een diepvriesdoosje met deksel

Aan de slag:
Rol het deeg uit en steek de koekjes uit. Je hebt niet eens echte uitstekers nodig. Je kan een glas gebruiken voor ronde of halfronde koekjes of met een mes de vorm uitsnijden (ev. met behulp van een kartonnen sjabloon dat je op het deeg legt).


tentkoekjes, uitgestoken met een deksel
kampkoekjes, uitgesneden met een mes













Leg de uitgestoken koekjes op een met bloem bestoven bakblik (placemat/snijplank). Steek het bakblik in de diepvries. Het is redelijk plat dus leg ik het meestal bovenop de rest van de spullen in de diepvries. Wacht een uurtje. Neem het bakblik uit de oven. Maak de koekjes voorzichtig los en doe ze in het doosje. Je mag ze stapelen.

Zet het doosje in de diepvries en haal het er uit wanneer je de koekjes wil gaan bakken. Leg ze dan op een bakblik en steek ze in de oven op 180°C. Start met 10 minuten en controleer, eventueel doe je er nog een paar minuten bij. Omdat ze nog bevroren waren, duurt het iets langer voor ze klaar zijn.

bevroren rauwe koekjes
 Ik maakte geen volledige tutorial van deze koekjes maar ik zal je een klein truukje van me tonen:

Gemakkelijk decoreren met hele kleine beetjes royal icing
Het is zo een gedoe, je hebt voor elke set koekjes 4 of 5 kleurtjes RI nodig maar vaak maar een paar drupjes van één kleur.Het lijkt dan zo onnozel om zo veel RI te maken in die kleur omdat je anders je spuitzak niet genoeg gevuld krijgt. En dan telkens de spuitzak vullen met één kleurtje, een paar lijntjes spuiten, alles schoon spoelen en dan weer vullen met de volgende kleur. Ik heb namelijk niet voldoende spuitmondjes om in één keer alle kleuren voor te bereiden.
Dus bedacht ik er wat op. In plaats van een spuitzak te vullen, doe ik gewoon wat RI rechtstreeks in het spuitmondje met koppelstuk. Om dit zonder knoeien te doen, zet ik het spuitmondje rechtop in een borrelglaasje en vul het met een theelepeltje. Dan neem ik een stukje plasticfolie, draai dat strak rond het koppelstuk en dek er de opening mee af. Dat ziet er zo uit:

Om ermee te decoreren, hou ik het gevulde spuitmondje vast tussen mijn duim en middelvinger en duw met mijn wijsvinger in de opening bovenaan het koppelstukje zodat de RI uit de opening komt.


(Deze foto ziet er erg raar uit voor mij, ik ben namelijk linkshandig?! Aha, ik had waarschijnlijk het fototoestel in m'n linkerhand. Soms is het nogal een geklungel om 'actiefoto's' te maken.)


Nat op nat techniek met royal icing
Hier zie je wat ik met die twee kleine beetjes rode en gele RI deed:
Ik maakte er de vlammetjes mee op de kampkoekjes. De rest van de decoratie is gespoten met gesmolten chocola maar de vlammetjes zijn van RI.

Ik nam m'n met gele RI gevulde spuitmondje erbij en spoot een vlammetje. Dan nam ik het rode erbij en spoot meteen een drupje in het natte vlammetje. Je moet vrij snel zijn hiermee, anders is er al een fijn filmpje RI hard geworden en krijg je het niet goed meer gemengd. Met een tandenstokertje trek je het druppeltje uit tot een vlammetje.




Hier zie je wat er gebeurd als je niet snel genoeg bent: de groene lijntjes liggen OP de gele tentflappen in plaats van ermee te versmelten. 




Katrijn

2 opmerkingen:

  1. Ziet er mooi uit, leuk bedacht ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is weer prachtig geworden!!
    Het was vast een groot succes!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.