15-05-11

Bakmarathon 3: citroentaart met aardbeien en witte chocoladeroom

Ik had de taart voor m'n man even overgeslagen in de bakmarathonreportage omdat ik de recepten niet bij de hand had maar hier is ie dan. Ik heb deze combinatie zelf bedacht maar de recepten komen uit mijn kookboeken.

  1. 'moderne' marmercake als traktatie op school voor m'n zoon z'n negende verjaardag. V
  2. koekjestaart voor het familieverjaardagsfeestje van m'n zoon. V
  3. citroentaart met aardbeien en witte chocoladeroom voor mijn man op datzelfde familiefeestje (ze verjaren op dezelfde dag!) V
  4. koekjes voor de koekjesketting van de leukste taarten . V
  5. koekjes als presentje voor de kinderen op het vriendenfeestje van m'n zoon.
  6. gedecoreerde marshmallows voor een spelletje op het vriendenfeestje.
  7. koekjestaart voor het dessertenbuffet op het schoolfeest
Citroentaart met aardbeien en witte chocoladeroom


Deze taart is opgebouwd uit één laag citroenbiscuit, dan een berg aardbeien. Daarop een royale laag witte chocoladeroom en afgewerkt met witte chocoladekrullen.

Citroenbiscuit
Ik maakte deze op voorhand en vroor de biscuit in. Ik haalde hem de avond van tevoren er terug uit en liet in de koelkast ontdooien.

Je hebt nodig:
175g boter (zacht) - even opwarmen in de microgolf
175g fijne suiker
250g zelfrijzende bloem
3 eieren
3 eetlepels melk
paar druppels vanille-extract of een zakje vanillesuiker
de rasp van één citroen en ongeveer de helft van het sap (even proeven hoeveel je nodig hebt)

Aan de slag:
Meng alle ingrediënten. Doe het deeg in een grote ronde bakvorm. Het deeg is maar een dunne laag in de bakvorm. Bak ongeveer een halfuur op 180°C of tot de biscuit vast is vanbinnen. Wil je hem luchtiger, dan kan je eerst de eiwitten opkloppen. Dan de overige ingrediënten mixen en het eiwit er voorzichtig onderscheppen.

Je krijgt een dunne biscuit. Stort die voorzichtig op een taartkarton of meteen op de presenteerschotel als je dat niet hebt. Laat goed afkoelen. Werk meteen af of zet hem in de koelkast/diepvries tot de dag van het feest.

Chocoladeroom
 Opgelet, dit recept moet je de avond van tevoren al voorbereiden!

Je hebt nodig:
150g chocolade (ik gebruikte witte maar het gaat ook met melk- of pure chocolade)
550g room

Aan de slag:
Breng de room in een pannetje onder voortdurend roeren aan de kook, neem van het vuur. Voeg de chocola in stukken toe aan de warme room. Maak het mengsel goed glad met een pureerstaaf. Laat afkoelen en zet een nacht in de koelkast.

De volgende dag klop je het mengsel stijf net zoals je met gewone room zou doen. Het blijft vrij lang stijf dus je kan de taart 's morgens maken voor een avondfeestje maar liefst niet langer op voorhand.

Chocoladekrullen
Je hebt nodig:200g chocolade (ik gebruikte witte maar het gaat ook met melk- of pure chocolade)

Aan de slag:
Dit kan je langer op voorhand doen als je de krullen in een afgesloten doosje in de koelkast bewaard.

Verwarm ongeveer de helft van de chocolade in de microgolf op ongeveer 600 Watt (niet op volle kracht). Begin met 1 minuut, haal eruit, roer goed en verwarm eventueel nog even bij als het nog niet genoeg gesmolten is. Als alle chocolade vloeibaar is zonder stukjes, voeg je beetje bij beetje de rest van de chocola toe en blijf je roeren tot ook deze gesmolten zijn (volgens mijn kookboek heet dat 'temperen' en krijgt je chocola er een mooie glans door).

Spreid de chocolade heel dun uit op een glad oppervlak. Ik gebruikte mijn glazen snijplank maar als je een natuurstenen werkblad hebt, kan het rechtstreeks daarop (volgens mijn kookboek).
Laat afkoelen tot de chocola gestold is. Ik zette hem een tiental minuten in de diepvries maar waarschijnlijk hoort dit langer in de koelkast of zelfs bij kamertemperatuur te gebeuren.
Schraap nu de chocolade af met een langwerpig metalen voorwerp zoals een paletmes of in mijn geval de taartschep. De afgeschraapte chocolade krult op tot mooie grote schilfers.

Afwerking
Dit doe je best op de dag zelf.


Neem de citroenbiscuit en breng een laag chocoladecrème aan.
Was de aardbeien, verwijder het kroontje en snij ze in twee of vier. Leg ze in een berg op de chocoladecrème. Hou er nog een paar apart voor de decoratie. Bedek de aardbeien met de rest van de chocoladecrème.
Neem nu de chocoladekrullen erbij en bedek er het totale oppervlak van de chocoladecrème mee. Ik deed dit met twee soeplepels. Ze smelten snel als je ze met je handen vasthoudt.
Werk af met enkele aardbeitjes als versiering.

Deze taart viel echt ontzettend in de smaak dankzij het frisse van de citroen en de aardbeien. Na een zware maaltijd is deze taart een betere keuze als bijvoorbeeld de koekjestaart of de chocoholictaart.

Voor een meer traditionele look kan je twee citroenbiscuits bakken en de aardbeien met wat chocoladecrème tussen de twee lagen aanbrengen. De zijkanten en de bovenkant besmeren met de rest van de chocoladecrème en afwerken met de chocoladekrullen en wat aardbeien.




Katrijn

7 opmerkingen:

  1. Jammie, het ziet er weer goed uit, Katrijn! Je bent een echte banketbakker, roeping gemist misschien?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De taart ziet er erg lekker uit. Spijtig dat ik niet kan proeven...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. moh zeg ! dees lijkt me echt crimineel lekker !!! ( geen zin om eens op bezoek te komen ? Mét taart uiteraard ;) ? )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als zus van Katrijn, heb ik het voorrecht om dikwijls mee te smullen en kan bevestigen dat de taart zo lekker is als ze der uit ziet! Jammie!!!
    Mijn rond buikje bewijst het!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er zo goed! Ik zou graag om het te proberen!
    gaan maken de ene na kwam ik terug uit Phuket Thailand =)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Suzanne 29 juli 2012
    Wat fijn als ge zo vele talenten hebt en nog creatief zijt erbij! Ben jaloers.

    BeantwoordenVerwijderen


  7. Goedendag

    Uw blog heeft, dankzij de kwaliteit van de recepten, onze aandacht weten te trekken.

    We zouden het op prijs stellen mocht u hem op Ptitchef.com inschrijven zodat we hem in ons bestand kunnen opnemen.

    Petitchef is een gids die naar de beste culinaire websites verwijst. Meerdere honderden blogs hebben zich reeds geregistreerd en kunnen hun website dankzij Ptitchef aanprijzen.

    Indien u zich op Ptitchef wenst in te schrijven, kan u naar http://nl.petitchef.com/?obj=front&action=site_ajout_form surfen of naar http://nl.petitchef.com om vervolgens op “Uw eigen blog toevoegen” te klikken in de balk bovenaan.

    Met vriendelijke groeten

    Vincent

    http://nl.petitchef.com

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.