10-05-11

Bakmarathon 2: koekjestaart met fondant

Het verjaardagsfeestje voor de familie is ondertussen voorbij dus ik kan de taartontwerpen 'vrijgeven' ;).

  1. 'moderne' marmercake als traktatie op school voor m'n zoon z'n negende verjaardag.V
  2. koekjestaart voor het familieverjaardagsfeestje van m'n zoon. V
  3. taart met voorlopig nog geheim recept voor m'n man op datzelfde familiefeestje (ze verjaren op dezelfde dag!)
  4. koekjes voor de koekjesketting van de leukste taarten
  5. koekjes als presentje voor de kinderen op het vriendenfeestje van m'n zoon
  6. gedecoreerde marshmallows voor een spelletje op het vriendenfeestje.
  7. koekjestaart voor het dessertenbuffet op het schoolfeest

Koekjestaart met fondantdecoratie
Zoals ik eerder al vertelde, was ik twee weken geleden al begonnen aan de decoratie van fondant. Mijn zoon wilde graag een wapenschildtaart en maakte er meteen een tekening bij van hoe het eruit moest zien. Dus ging ik aan de slag.

Ik nam 4 bolletjes fondant en kleurde ze in groen, geel, blauw en rood voor elk kwart van het wapenschild. (Telkens je met één bolletje bezig bent, bewaar je de andere in plastic folie tegen het uitdrogen.) Ik rolde elk bolletje uit tot de juiste grootte. Dan sneed ik het plakje op maat. Ik had m'n schets onder de placemat gelegd zodat ik netjes over de lijntjes kon snijden.


Daarna bracht ik het motief over op de fondant door mijn schets erbovenop te leggen en met een kopspeld langs de lijntjes te prikken, net zoals mijn jongste het in de kleuterschool leert :). Ik gebruikte een spuitmondje nr. 1 en vrij dikke royal icing om de figuren te spuiten. Eerst de randjes en dan het midden opvullen. Met een tandenstoker en een klein beetje witte royal icing maakte ik een oogje in de nog natte zwarte royal icing.


De draak deed ik op dezelfde manier. Voor de Franse lelies en het kleine schild maakte ik eerst zwarte lijntjes, liet die goed drogen en vulde dan de vlakken in met de overige kleuren.

Het wapenschild heb ik zo bewaard op de placemat tot de koekjestaart klaar was.

Hoe je een koekjestaart maakt, vind je hier en hier. Deze keer hielpen de kindjes me. Heerlijk vinden ze dat: de ene sopt de koekjes, de andere legt ze op de juiste plek en de derde smeert de botercrème en ik kijk toe ;). Ik voegde vrij veel cacaopoeder toe aan de botercrème voor een mooie bruine kleur en een rijke chocoladesmaak.


Met het leggen van de fondant op de taart is spijtig genoeg de royal icing wat gebarsten. Ik vrees dat ik een beetje te ongeduldig ben geweest; de royal icing was nog niet door en door droog en dus heel fragiel. Mijn zoon wilde er nog snoepjes bij dus heb ik de zijkanten overdekt met suikerspikkels. We vulden de schaal rond de taart verder met véél m&m's. Ik geloof dat de volwassenen dat net zo leuk vonden als de kinderen.



Volgende keer: nr. 3 de taart voor m'n man


Extraatje:
Hier is een 'achter de schermen' kiekje van m'n camera opstelling om bij kunstlicht toch een beetje deftige foto's te krijgen: fototoestel naar beneden gericht op het statief, 'namaak zonlicht' lamp langs rechts, computerende zoon op de achtergrond. Die laatste is niet essentieel voor een geslaagde foto ;).
De lamp is in feite m'n oude wekker die een halfuur voor je moet opstaan alvast zachtjes lichter en lichter begint te worden zodat je hersenen denken dat het buiten al licht wordt en het dus tijd is om wakker te worden. 
Ik doe niet elke keer de moeite hoor om dat helemaal zo op te stellen. Veel 'werkfoto's' zijn op het aanrecht genomen. Die herken je aan de lelijke grijze spikkel achtergrond van m'n werkblad...





Katrijn

3 opmerkingen:

  1. Wat ik vind?? Dat 'ie weer supergoed gelukt is!!
    Hoelang doe je over zo'n taart?
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooo, wat weer een prachtexemplaar!
    En grappig, dat kijkje achter de schermen. Ik vraag me altijd af hoe sommige mensen zulke mooie foto's op hun blog krijgen.
    Groetjes,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie resultaten, qua taart én qua foto's! De scheuren in de icing kan ik trouwens nergens terugvinden hoor...

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.