04-04-11

Voorbeelden van koekjestaart 'grondplannen'

In deze post, legde ik de basis uit van het koekjestaart maken.  Met koekjestaart kan je bijna alles maken. Het is veel makkelijker 'in vorm' te krijgen als gewone biscuit omdat het steviger is. De enige voorwaarde is dat de basis even breed of groter is als de bovenkant.
Vandaag volgen een paar voorbeelden van koekjestaarten die ik eerder al maakte. Hopelijk geven ze jullie inspiratie om zelf aan de slag te gaan. Ik hoor graag wat je ervan gemaakt heb!

Piratenschip
Voor het piratenschip gebruikte ik dit 'grondplan':


Meestal bedek ik de hele buitenkant met botercrème. Om meer een 'houten dek' structuur te krijgen, liet ik in dit geval de koekjes bloot. De zijkanten zijn bekleed met peperkoek zodat de boot een opstaand randje heeft.
Dit schip is een goed voorbeeld van mijn decoratietechnieken de vorige jaren, toen ik nog nooit van fondant of royal icing gehoord had. Hier vind je meer voorbeelden. Ik gebruikte allerhande snoepjes om de verschillende voorwerpen uit te beelden. Dat was elk jaar een (plezierig) denkwerk en een hele zoektocht om de juiste snoepjes te vinden. Het blijft makkelijk als je niet zo kundig bent met fondant of gewoon niet veel tijd hebt. Mijn zoontje vond de kanonnen geweldig.

Een 'fusion'taart
Deze taart is een X, de eerste letter van mijn oudste z'n naam. Het ene deel is gemaakt van chocoladecake, het andere van koekjestaart. Voor iedereen wat wils.
Dit is net zoals de snoepjesdecoratie een techniek die ik 'overgeërfd' heb van m'n moeder. Je zou haar peperkoekenhuisje en kasteel, helemaal met botercrème en snoepjes moeten gezien hebben! De foto's zitten vermoedelijk ergens ver weg in één of andere doos bomvol nog ongesorteerde foto's, anders scande ik ze in voor jullie.
Ik geloof dat het gebrek aan botercrème langs de buitenkant hier geen deel van het ontwerp was, maar een tekort aan crème... Niks dat niet hersteld kan worden met een royale laag chocoladeglazuur. Mijn taarten komen vaak voor een groot deel intuïtief tot stand (lees, ik knoei maar wat aan).

Grondplan:


Zoals je kan zien, vielen de snoepjes meteen in de smaak.


Het Paasei
Ook te bewonderen hier en hier.

Dit grondplan vergde iets meer denkwerk. Het bestaat uit drie verschillende vormen op elkaar die later in vorm gedrukt werden tot een paasei.

De eerste vier lagen zagen er zo uit:

 Daarna volgende twee lagen van de gele vorm:


En daar bovenop nog één laag van de rode koekjes.


Ik bedekte de buitenkant met botercrème en bracht met een spuitzak de figuur aan met donkere botercrème (cacaopoeder in de gewone).

3 opmerkingen:

  1. !!!diep respect voor jouw creativiteit!!!

    Ik zal eerst maar eens de basis van een koekjestaart proberen, zoals je gisteren blogde.

    Groetjes,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alle drie prachtig! Ik heb volgens dit principe ook eens een kerststronk gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw!! Leuk!! En zo goed uitgelegd..dat ga ik zeker ook 's proberen!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.