26-04-11

Tutorial: tuinkers in vorm

Dit is puur jeugdsentiment. Als kind kregen we in de serre van mijn vader elk een halve meter grond om zelf te bewerken. We plantten er worteltjes en ... eu ... nog wat ... (gaten in mijn geheugen) én tuinkers. Die strooiden we in de vorm van de eerste letter van onze naam.

Met mijn kinderen pakte ik het net iets anders aan wegens geen serre en nauwelijks een tuin. En in plaats van met de vrije hand de zaadjes te strooien, gebruikte ik sjablonen.

Kinderen vinden het geweldig om elke morgen te kijken hoe goed hun plantjes gegroeid zijn. Wie weet leren ze de tuinkers nog echt eten ook. Ik maak er heerlijke komkommer-tuinkers soep van.

Dit heb je nodig:
- een ondiep schaaltje, ik gebruikte de plastic deksels van opbergdozen of een lapje volle grond
- keukenrol/servietten
- een vel papier
- tuinkerszaadjes

Aan de slag:
Teken een simpele vorm uit het vel papier en knip uit. Zorg dat de buitenzijde in één stuk blijft.


 Leg enkele vellen keukenrol in het schaaltje. Hoe dikker de laag, hoe langer je zaadjes vochtig blijven. (De aandachtige kijkers zien misschien dat ik toiletpapier heb gebruikt bij gebrek aan keukenrol...)


Bevochtig de keukenrol


Leg het sjabloon op de keukenrol en strooi de zaadjes erover. Haal het sjabloon voorzichtig weg.


Kijk elke dag hoe de zaadjes groeien en zorg dat ze vochtig blijven.

Dit is het eindresultaat na een dag of 5.


Knip de tuinkers af en draai in een salade of in de soep.


Katrijn

4 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Hetzelfde idee las ik vandaag in het blaadje van de Welkoop/Boerenbond. Ga het zelf ook met de kinderen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach wat snoepig!!!! Dit is echt leuk!!Hier heb ik wel 's met de kids tuinkers in een halve eierdop gedaan...gezichtje erop getekend...en naar de kapper met die boef! (Is al wel lang geleden...dus misschien wel leuk om het weer 's met de kleinsten te doen!)
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk hoor! Ik vind tuinkers heerlijk dus toch maar eens zaadjes kopen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, wat een leuk idee, ik heb zo'n speciaal schaaltje ervoor en heb het tot nog toe helemaal volgestrooid. Ik ga dit de volgende keer ook uitproberen, leuk!

    Groetjes, Simone

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.