02-04-11

Recept koekjestaart

Op aanvraag van Lien: Het recept voor de koekjestaart. Wegens kapot fototoestel - het rampscenario voor elke blogger - heb ik geen foto's van het maken zelf.

Koekjestaart maken is niet moeilijk. Toch heb ik er al veel gegeten bij andere mensen die ik een stuk minder lekker vind als die van mij. De meest gemaakte fouten: teveel botercréme en te harde koekjes.

Heel erg leuk om met de kinderen te doen. Hier is 't echt bandwerk: kind nr. 1 sopt de koekjes, kind nr. 2 legt ze neer en kind nr. 3 smeert de botercrème. Mama zit erbij en kijkt ernaar...



Hier zijn een paar tips om het echt goed te doen:
Tip 1: Maak je taart altijd een dag van tevoren. Een nachtje koelkast doet de smaken van de koekjes, de koffie en de botercrème versmelten tot één heerlijk geheel.

Tip 2: Laat de koffie volledig afkoelen, zoniet worden je koekjes prut.

Tip 3: Wees zuinig met de botercrème tussen de verschillende lagen. Ongeveer zoals het smeren van een boterham met choco.

Tip 4: Je kan gemakkelijk berekenen hoeveel koekjes je nodig hebt voor je taart: In elk pak Petit-Beurres zitten 4 stapeltjes van 6 koekjes en je hebt ongeveer één stapeltje van 6 nodig per persoon. Als je dus het aantal personen deelt door vier weet je hoeveel pakjes je nodig hebt. Ik koop er gewoonlijk één extra omdat er wel eens koekjes breken of omdat ik er een paar meer nodig heb voor m'n 'design'.
(Als je zo'n groot karton wil kopen: daar zitten 8 pakjes in)
Je kan allerlei verschillende vullingen gebruiken (maar asjeblieft géén choco, dat is veel te zwaar!). Vroeger gebruikte ik gewone botercrème (boter, poedersuiker en een opgeklopt eiwit) maar de laatste jaren vervang ik de helft van de boter door philadelphia. Dat is een stuk lichter en je proeft het verschil nauwelijks. Mijn gasten hadden het de eerste keer toch niet gemerkt ;).
Op een keer gebruikte ik voor een last-minute taartje zelfs pashka.

Deze keer paste ik een recept aan uit dit boek en m'n botercrème is nog nooit zo luchtig geweest. Ietsje meer werk maar het is echt de moeite.

Dit is het recept voor 16 personen. Je kan de hoeveelheden aanpassen afhankelijk van de grootte die de taart moet zijn (zie tip 4).

Je hebt nodig:
* 4 pakjes Petit-Beurres
* 220g boter of bakmargarine
* 230g Philadelphia (géén light, die is te zurig)
* 300g fijne suiker
* 4 eiwitten
* eventueel cacaopoeder of vanille-extract voor de smaak en kleur
* snufje zout

Aan de slag:
Stap 1: Zet twee grote mokken straffe koffie, giet over in een soepbord of lage schotel en laat volledig afkoelen.

Stap 2: Maak de botercrème:
* Verwarm de eiwitten en de suiker au bain marie en roer tot de suiker opgelost is. Ik vind au bain marie altijd zo'n gedoe dus ik verwarmde het rechtstreeks in een pannetje al roerend op een laag vuur en 't is toch niet aangebrand dus dat kan ook.
* Haal het mengsel van het vuur en klop het met een mixer op tot het is afgekoeld. Als je de klopper omhoog haalt moeten er pieken blijven staan.
* Maak de boter fijn met een vork (evt. een paar seconden opwarmen in de microgolfoven).
* Roer de boter en de Philadelphia beetje bij beetje door het mengsel tot het een glad geheel is.
* Indien nodig een paar uur in de koelkast zetten tot het mengsel stijf is. Of een kwartiertje in de diepvries als je zo ongeduldig bent als mij.

Stap 3: Neem de koekjes erbij. Misschien is het een beetje 'overkill' om dit te vermelden maar ik doe het toch: De gemakkelijkste manier om je koekjes héél uit het pak te krijgen is door aan dat rode lintje te trekken zodat het pak langs één kant opengaat.  Dan het pak neerleggen met het karton dat drie kanten rond de koekjes zit langs onder en het karton dat langs de vierde kant zit vanboven. Nu trek je aan het onderste karton en de koekjes komen er netjes uitgeschoven.

Stap 4: Bedenk hoe je de koekjes wilt leggen in functie van het ontwerp en zoek een platte schotel die groot genoeg is. Voor grote taarten gebruik ik meestal een dienblad.  Voor een simpele rechthoekige taart neem je evenveel koekjes op de bodem als er stapeltjes zijn dus voor 4 pakjes is de bodem 4 x 4 koekjes. (later meer voorbeelden, o. a. van het paasei)
Mijn richtlijn is ongeveer 6 koekjes hoog maar het kan (plaatselijk) hoger afhankelijk van het ontwerp. Je snijdt dan kleinere stukken af zodat je toch op ongeveer 6 koekjes per persoon komt. Dat lijkt weinig maar de meeste mensen hebben hier echt voldoende mee. Probeer niet lager te gaan, dat is lastiger om de stukken te verdelen.

Stap 5: Neem de koude koffie erbij en sop elk koekje kort in de koffie. Dat gaat het gemakkelijkste als je het met duim en wijsvinger vastneemt en het snel onderdompelt. Laat het koekje niet te lang in de koffie of het valt uiteen maar zorg dat het wel volledig ondergedompelt is anders krijg je harde stukjes in de taart. Als je nog maar een klein bodempje koffie over hebt, dep je eerst de ene platte kant van het koekje erin en dan draai je het snel om en sopt de andere kant.
Plaats elk koekje volgens je ontwerp op de schotel tot de eerste laag volledig is. Leg de koekjes met de goeie kant naar boven, die is een beetje afgerond en glad. Dat smeert makkelijker.

Stap 6: Besmeer de laag koekjes met een dunne laag botercrème. Zie je op de foto hoe er maar een paar mm botercrème tussen de verschillende lagen koekjes is? Dat is het lekkerste.
Het smeren hoeft niet precies tot in alle kantjes, dat zie je toch niet. Blijf er niet te lang over smeren of je smeert de koekjes kapot.



Stap 7: Herhaal stap 5 en 6 tot je koekjes op zijn. Het stapelen hoeft ook niet zo precies, je duwt ze later gewoon in vorm. Als je een 3D design maakt moet je in de hogere lagen minder koekjes leggen (volgende post meer daarover want het wordt hier al veel te lang).

Stap 8: Modelleer je taart door de koekjes in vorm te drukken met een mes of spatel (of je handen). De koekjes zijn nu zo zacht dat ze gemakkelijk meegeven. Dat paasei waren echt gewoon vierkante koekjes! Soms moet je hier en daar een hoekje afsnijden wat je dan weer aan een andere kant kan bijplakken tot de vorm goed is.


Stap 9: Besmeer de taart langs de zijkanten en de bovenkant met een dunne laag botercrème zoals bij een 'crumbcoat' van een gewone taart.

Stap 10: Steek de taart én de botercrème een tijdje in de koelkast (of weer even in de diepvries voor de ongeduldigen). Dit hoeft niet echt maar het maakt het verder decoreren een stuk makkelijker.

Stap 11: Besmeer de taart nu met een dikkere laag botercrème (nee, ik bedoel geen 2 centimeter zoals bij de bakker. Een halve cm is al genoeg). Maak glad met een spatel of de gladde kant van een mes. Het mag een beetje oneffen zijn, het bezoek moet tenslotte weten dat ze niet recht van de bakker komt ;).

Stap 12: Versier de taart met allerhande snoepjes of met botercrème met een kleurtje. Met fondant durf ik wel eens felle kleurtjes te gebruiken maar botercrème in groen, geel, blauw of rood vind ik jakkes. Ik meng er enkel cacaopoeder of wat choco door voor een donkerdere kleur.

Zo, dit was de basisuitleg. In deze post ga ik in meer detail in op het ontwerpen van de vorm en de decoratie van het paasei en enkele oudere projecten.

Geniet ervan!


7 opmerkingen:

  1. Mmmmmm, dat ga ik zeker eens doen, misschien een paastaart maken!

    Fijne zondag!
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn demonen danken u ;-)
    Dit wordt tijdens de vakantieweken zeker uitgeprobeerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er heerlijk uit en uit ervaring weet ik nu inmiddels ook dat het hemels smaakt! Bedankt voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog eventjes dit recept nagekeken!!! MMMMmmm, zal die ook eens maken!
    THX

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ziet er heerlijk uit, mijn moeder maakte de taart vroeger ook altijd, nu probeer ik de taart te maken. daarom heb ik ook een vraag, iedere x als ik de boter door het mengsel doe, gaat bij mij het mengsel stuk (opgeklopt eiwit). dan wordt het eiwit weer terug pap. weet u misschien wat ik verkeerd doe? deed het eerst met roomboter, nu met magarine, maar ik krijg het niet tot een lekkere creme.... alvast bedankt ps. bij mijn weten moest het eigeel ook door de boter???

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Is je boter op kamertemperatuur? Als de boter recht uit de koelkast komt, is het te brokkelig en mengt het moeilijk. Het is wel normaal dat het opgeklopte eiwit terug mindert in volume maar een pap zou het niet mogen worden. Je kan misschien eerst even de boter alleen mixen zodat die goed losgeklopt is en dan beetje bij beetje aan het eiwit toevoegen.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.