03-04-11

Paasbloemen: stap voor stap met aquarel

Op nr. 5 van m'n 10 in 2011 lijstje staat: "leren schilderen met aquarel. Heel lang geleden heb ik dat wel eens gedaan, in 'de tekenschool' op m'n 16 of zo. Dringend tijd dus om nog eens m'n kant te wagen.

Misschien wil je het zelf ook eens proberen, daarom een tutorial 'aquarelleren voor beginners, door een beginner'.

Je hebt nodig:
* inspiratie (de paasbloemen)
* 2 potjes water, één om je penseel proper te maken en een ander om met het propere penseel, water te nemen voor het verven. Zo voorkom je dat je gele verf, groen wordt van het vieze water.
* een vel poreus papier (het meeste tekenpapier werkt wel, printpapier is te glad)
* aquarelverf. Heb je dat niet, leen dan het waterverf setje van je kinderen.
* een potlood
* een goed penseel (nee, dat gaat niet met die van de kinderen, dit is echt de investering waard)
* eventueel een zwarte fijnschrijver

Aan de slag:

Foto 1: Teken de paasbloemen achterna. het moet niet exact hetzelfde zijn, ze dienen enkel als inspiratiebron.

Foto 2: Oeps, ik had al één bloem af voor ik eraan dacht een foto van de stapjes te maken.

Foto 3: Maak je penseel nat en los wat gele verf op. Zorg dat de verf vrij 'straf' is, niet te waterig. Schilder hiermee de randjes van de bloem. Maak je penseel schoon en dep ze in het propere water.

Foto 4: Veeg nu met je natte penseel langs de binnenrand van de gele lijntjes zodat de verf mooi uitloopt naar binnen. Probeer sommige stukken leeg te laten, dat is de charme van aquarelschilderijtjes. Ik moet toegeven dat ik daar zelf erg slecht in ben. Laat drogen zodat de kleuren niet door elkaar lopen.

Foto 5 & 6:  Gebruik daarna iets donkerdere tinten om de accenten te leggen tot het resultaat naar je zin is. Kleur ook de stelen en bladeren in met groene verf (vergeet niet lege ruimten over te laten).

Foto 7: Die-hards gebruiken géén wit in hun schilderijen. Het is de kunst om de lichte delen open te laten om lichteffecten te creëren. Ik hoor daar niet toe dus ik gebruik het wit om een paar gebieden te accentueren zoals het puntje van de stamper, de meeldraden en een randje langs de bloemblaadjes.

Foto 8: Als je dat mooi vindt, kan je de lijnen overtrekken met een zwarte fijnschrijver.


Ik ben er nog niet uit wat ik het beste vind, met of zonder lijntjes. Wat denken jullie?

     


Katrijn

7 opmerkingen:

  1. Ik vind het maar moeilijk kiezen, ze zijn allebei mooi! Ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar die zonder lijntjes, die vind ik meer sfeervol terwijl die met lijntjes weer meer iconisch overkomt. Maar de lijst die je eromheen doet (als je dat doet) zal ook veel uitmaken denk ik. Dank voor de tutorial, dat je bij aquarel over een potloodtekening heen kan schilderen wist ik nog niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja hoor, dat gaat perfect. Je blijft de lijntjes er wel doorheen zien maar dat is juist een deel van de charme. Als je echt te dikke lijnen hebt, kan je het verzachten door met de platte kant van een gom over het hele oppervlak te wrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi hoor!! Ik heb op school geleerd dat je voor aquarel het beste een penseel van runderhaar kunt gebruiken. Omdat dit zachter is en beter meewerkt met de verf. Misschien gebruik je al een runderharen kwast, maar ik dacht ik vertel het voor het geval je het nog niet wist :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi hoor!Dat doe ik je niet na!
    Ik vind de variant zonder lijntjes het mooiste, maar ik ben op gebied van kunst een leek.
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind ze allebei prachtig. De linker is wat "artistieker" ,de rechter wat meer "illustratief" (vind ik)
    Beide zijn er knap zo uit de losse pols...!
    Ik heb nog wat velletjes aquarelpapier en verf liggen, dus ik denk dat ik maar eens met de jongste aan de slag ga binnenkort.
    Bedankt voor je heldere uitleg, het is voor mij echt jaren geleden dat ik heb geaquarelleerd.
    Groetjes en fijne week,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor je uitleg.Ik ga het zeker eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het mooier natuurlijk zonder lijntje ,maar dat is de keuze die jezelf maakt.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.