07-04-11

Leer schilderen met aquarel: deel 2

In de post met de paasbloemen, leerde ik je de basisprincipes van het schilderen met aquarel. Vandaag ga ik hier in meer detail op in. Ik ga je leren hoe je succesvol een schets maakt om die daarna in te kleuren met aquarel.

Dit is de inspiratie voor dit project.


Je hebt nodig:
Zie deze post.

Aan de slag:

Stap 1: Observeer!
Leg een paar van de bloemetjes voor je en bekijk ze goed. Let op de details. Wat zie je hier?

* 5 bijna ronde bloemblaadjes
* Een groen rond vlak met een klein kort stampertje en korte meeldraden aan de rand.
* Bij de bloemknop zijn de kelkblaadjes paarsgroen en de bloemblaadjes zijn donkerder als bij de open bloem.
* De kleine groene blaadjes hebben drie lobjes en staan in een kringetje bij elkaar.









Stap 2: Schets
De truk is om die details te gebruiken maar niet krampachtig over te nemen. Wees intuïtief. Teken vanuit de losse pols vloeiende lijnen en maak je niet druk over het exact natekenen van de bloemen. Je hoeft niet precies het groepje bloemen op de inspiratiefoto na te bootsen.

Voor een mooie compositie start je met enkele grote bloemen in het midden. Teken voorlopig enkel het silhouet. Gebruik je observaties: 5 bloemblaadjes. Voeg enkele kleinere bloemetjes en bloemknopjes toe. Teken ook een paar bloemen van zijaanzicht voor een meer driedimensionaal effect.


Als je tevreden bent over het groepje bloemen, begin je de blaadjes toe te voegen. Teken ze in groepjes tussen de bloemen. Gebruik ook hier je observaties: kringetjes van blaadjes met 3 lobjes. Maar niet krampachtig, het gaat over de sfeer van de inspiratiefoto, niet over een exacte kopie.


Voeg nu de details toe. Wees spaarzaam, je kan later met de verf meer details en nuances aanbrengen. Denk aan de observaties: een groene schijf met een kort stampertje en meeldraden langs de rand.


Stap 3: Begin met de achtergrond in te kleuren.
Om het driedimensionale effect te vergroten, start je met de achtergrond. Zo komt de verf van de voorgrond straks over de achtergrond. Test je kleur door een lijntje te verven aan de rand van het blad. Doe dit met elke kleur zodat je zeker bent dat de kleuren mooi bij elkaar passen. Gebruik meer of minder water om verschillende tinten van dezelfde kleur te krijgen. Zie je dat de blaadjes verschillende tinten hebben?


Voor nog een betere vulling van de achtergrond kan je nog extra groepjes blaadjes toevoegen. Geef die losjes dezelfde vorm als de overige groepjes blaadjes. Vergeet niet uit je observaties dat de steeltjes en kelkblaadjes paarsgroen zijn in plaats van het gewone groen van de blaadjes.

Stap 4: Kleur nu de voorgrond in.
Zorg dat de achtergrond goed droog is, anders lopen de kleuren door elkaar. Vind de juiste kleur door te testen aan de rand van je blad.
Ik gebruikte dezelfde techniek als bij de paasbloemen. Start met een donker lijntje en veeg dan uit naar binnen toe met water. Vergeet niet delen wit te laten voor een luchtig effect. Kleur zo alle bloemen in. Maak de bloemen aan de rand iets donkerder voor dat driedimensionale effect. Zie je dat de bloemen voor het groen lijken te komen? Vandaar dat je de achtergrond eerst moet doen.


Stap 5: Verfijn
Breng meer details en kleurnuances aan tot je tevreden bent.

Stap 6: Benadruk de omlijning.
Als je wil, kan je met zwarte fijnschrijver meer detail en definitie geven aan de omlijning. Zonder geeft het een zachter effect, met krijg je een stevige sterke look. Het is maar wat je leuk vindt. ik geef jullie gelijk met de paasbloemen. Die waren het mooiste zonder lijntjes maar in dit geval vind ik de lijntjes toch een meerwaarde.

Stap 7: Signeer
Krabbel in het klein je naam en de datum erbij. Je mag trots zijn op je werk! Het geeft een persoonlijke toets en het is leuk om jaren later te zien wanneer je het gemaakt hebt en hoe je stijl evolueert over de jaren heen.


Ik maakte er een kaartje van.







Katrijn

5 opmerkingen:

  1. Ook weer zo mooi! Ik heb wel aquarelpotloden maar ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik ermee moet...
    Nu ik jouw kunstwerkjes zie begint het wel te kriebelen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk zelf wel dat je toch eerst het tekenen van de bloemen vaker moet oefenen om zeker te tekenen. Nu spreek ik voor mezelf hoor :) Ik zou niet zomaar de bloemen van de zijkant er bij toe kunnen voegen uit de losse pols. Maar dat oefenen is ook geen straf :) Erg mooi weer :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oei oei, dit moet ik eerst eens goed bestuderen! Maar het resultaat is al altijd geweldig!
    Dank je en als ik iets maak zal ik je het laten weten hoor.
    Groetjes,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Carolien: Met aquarelpotloden, teken je eerst de lijn met het potlood in plaats van met verf, daarna veeg je het wat uit met water zoals in stap 4.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, wat mooi!! Applausje hoor!

    Groetjes, Simone

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.