12-03-11

Suikervrije banaan-bosbes muffins

Weer een suikervrij recept uit m'n boek uitgetest. Je kan meer van dit soort recepten vinden op de pagina Suikervrij.

Wat ik leuk vind aan dit recept is dat er helemaal géén suikervervangers inzitten. Geen diksap, geen agavestroop, geen dadel- palm- of kokosbloemsuiker en natuurlijk ook geen kunstmatige zoetstoffen, die gebruik ik nooit behalve zo af en toe in een blikje Ice Tea light.
Je hoeft er dus ook niet voor naar de natuurwinkel of online op zoek naar het juiste ingrediënt. Waarschijnlijk heb je zelfs alles in huis om meteen aan de slag te gaan.

Ze waren best zoet en zo smeuiïg, echt een topper. Volgende keer maak ik ze met appel want de kindjes vonden de bosbessen maar niks. 

Je hebt nodig:
1 cup geplette banaan
1 groot ei of 2 eiwitten
1/2de cup water
1/3de cup plantaardige olie (bakbestendig dus geen extra vierge olijfolie)
2 cups bloem
1 theelepel baksoda (natriumbicarbonaat) Het kan ook zonder, gebruik dan wat meer bakpoeder.
2 1/4de theelepel bakpoeder (of gebruik zelfrijzende bloem)
1 cup verse bosbessen. Gebruik je ontdooide, laat ze dan goed uitlekken. Je kan ook ander fruit gebruiken of niets extra toevoegen.

Aan de slag:
Meng de banaan, het ei, het water en de olie. De jongens hadden reuzepret: "Bweekes, Jakkes, wat een smurrie". Het ziet er ook echt niet uit dus voeg snel de bloem, de baksoda en het bakpoeder toe en mix tot een egale massa. Voeg de bosbessen toe en schep ze voorzichtig door het deeg. Verdeel het deeg over ongeveer 12 - 15 cupcakevormpjes.
Bak 20 minuten in een voorverwarmde oven op 180°.

Tip: Gebruik een ijsschep om het deeg in de vormpjes te verdelen, zo zijn ze allemaal even groot. Vooral zo eentje waar je op moeten knijpen is handig omdat het deeg dan netjes in het vormpje valt als je knijpt.




Smakelijk.


7 opmerkingen:

  1. Jammie dat ziet er lekker uit! En ik heb alle ingredienten in huis!!! Je gebruikt geen eigeel begrijp ik? En aangezien ik niet van banaan hou, kan ik die gewoon weglaten toch? Misschien maak ik ze morgen wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vrees dat de banaan wel essentieel is in het recept. Het zorgt voor de natuurlijke zoetheid van de muffins en voor de juiste structuur. Je proeft de banaan wel maar op een zachte niet overheersende manier dus misschien lust je ze zo toch.

    Als je de banaan echt niet ziet zitten, kan je het wel eens proberen met appelmoes of geraspte appel in de plaats. Dat is wel vochtiger dus dan zou ik de 1/2 cup water niet toevoegen.

    Ik gebruikte een heel ei maar volgens het recept kan je ook enkel de eiwitten gebruiken.

    Laat je even weten hoe het afloopt, zeker als je het met aanpassingen doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt goed :) Ik ben vandaag krakelingen aan het bakken. Met suiker. Oei ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het resultaat hou je nog van me tegoed! Ik heb toch geen bloem in huis, alleen zelfrijzend bakmeel...wordt vervolgd dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey,

    thx voor het recept. Ik vind hem super. Mijn partner is diabetespatient en zo'n recept is dan altijd fijn.

    Groeten Izzy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit lijkt me een hel erg lekker recept.
    Omdat ik diabetes heb moet ik altijd opletten met wat ik eet, dit ga ik aankomende week maken.
    Ik moet alleen even uitvinden wat het gewicht van een 'cup 'is maar dat is vast wel ergens te vinden. groetjes van Lisa

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.