06-03-11

Suikervrij recept: Appel Crisp met havermout topping

Eén van mijn favoriete laatavondsnacks. Als ik in een gezonde bui ben tenminste,  anders is mijn favoriete snack een hele zak Maltezers. Het is weinig werk en je hoeft er niet eens je mixer voor boven te halen.

Het recept komt uit hetzelfde kookboek als de appelpudding en bestaat uit twee delen: het fruit en de topping. In het boek staan diverse fruitvullingen en diverse toppings die je naar hartelust kan combineren. De appelcrisp met havermout is mijn favoriete combinatie omdat ik altijd appels in huis heb en omdat havermout veel vezels bevat.

Recept 1: De havermout-topping
Je hebt nodig:
*1/2 tot 3/4de cup havermout
*1/4de cup bloem
*3 eetlepels plantaardige olie (hittebestendig)
*1/4de theelepel kaneel

Aan de slag:
*Meng alle ingrediënten
*Spreid uit over de fruitvulling

Recept 2: De appelvulling
Je hebt nodig:
*4 cups appel: geschild en in dobbelsteentjes
*1/2 theelepel kaneel
*2 1/2 eetlepel sausbinder
*1/2 cup ongezoet appeldiksap (biowinkel)

Aan de slag:
*Verwarm de over voor op 180°C.
*Meng alle ingrediënten in een vuurvaste schotel van ongeveer 20 op 20 cm.
*Spreid de topping uit over het fruitmengsel
*Bak 50 tot 55 minuten op 180°C of tot de crisp goudbruin is
*Serveer warm of koud. Bewaar in de koelkast (zonder deksel om het krokant te houden) of goed ingepakt in de diepvries. 

Hoe ik het maak:
*Zelf maak ik meestal een (royale) éénpersoonsportie door het recept in vier te delen.
*Ik gebruik koekjeskruiden in plaats van kaneel en in verhouding meer als in het recept. Zo krijg ik toch nog de geur en iets van de smaak van koekjes als ik mezelf heb verboden om écht koekjes te eten.
*Ik maak het ook wel eens klaar in de microgolfoven als ik geen geduld heb om het zolang in de oven te zetten.
*Als ik het heel snel, gemakkelijk en nog gezonder wil, gebruik ik enkel appel met schil zonder het diksap en de sausbinder zoals op de foto. Dat is wel minder lekker omdat de appels minder smeuïg worden zonder het diksap.



Smakelijk.

2 opmerkingen:

  1. Dit ziet er superlekker uit! Probeer ik zeker eens met gepofte rijst, havermout staat helaas op mijn verboden lijst:-(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed idee, ik was ook al aan 't denken dat ik het eens met rice crispies zou moeten proberen voor de kindjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.