28-03-11

Koekjes decoreren: kinderspel

De volgende reeks paaskoekjes ging nog een stuk beter als de eerste.


Succestip nr. 1:
Vorige keer spoot ik eerst een randje met een spuitzak en vulde die op met iets dunnere royal icing, een beetje zoals het maken van een lijntekening die je daarna inkleurt. Het resultaat is wat oneffen. (foto links)

Deze keer besmeerde ik de koekjes met glazuur met een mesje, een beetje zoals je een boterham met choco besmeert. Deze methode is een stuk sneller en geeft een gladder resultaat. (foto rechts)





















Succestip nr. 2:
Laat de basislaag een nachtje drogen, zo is de laag minder kwetsbaar voor het decoreren de volgende dag.

Succestip nr. 3:
Zorg ervoor dat je royal icing dik genoeg is om met een fijne punt te decoreren. Om dit te controleren laat je een drupje icing vallen in de mengkom. Het moet 10 seconden duren voor het drupje terug opgenomen is in de rest van de icing. Is het sneller weg, voeg dan poedersuiker toe. Duurt het langer, voeg dan een klein beetje water toe.
Als je goed kijkt, zie je dat de witte icing op het paasei nog iets teveel uitgelopen is. De bruine icing op de konijntjes is precies goed. Je kan er veel fijner mee werken.



Uiteindelijk is het niet eens zo moeilijk om je lijntjes goed te krijgen. Zelfs mijn kinderen konden het vanaf de eerste keer. Ze waren supertrots op hun creaties.

Decoratie door mijn negenjarige zoon.


Decoratie door mijn zevenjarige zoon.
Op het paasei staan twee boksers.


Decoratie door mijn vijfjarige dochter.


We hebben ervan gesmuld!

6 opmerkingen:

  1. Wow, wat leuk!! Mooie foto's!! Ga ik ook eens proberen!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig! De koekjes zien er heerlijk èn mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Even creatief als mama allemaal!
    Maak je de icing zelf of koop je dat ergens?

    Groetjes,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die maak ik zelf, dat is echt niet moeilijk. Eiwtpoeder, poedersuiker, water en aroma mixen en klaar. Ik gebruikte het recept van 'karenscookies.net'.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Coole blog, ik ga je aan mijn 'roll' toevoegen!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.