25-02-11

Zelfgemaakte portemonneekes

In de winter heb ik de neiging om m'n handtas thuis te laten als ik snel even de deur uitga. De zakken van m'n jas zitten dan propvol met een rommeltje van handschoenen, gsm (als ik die niet wéér vergeten ben), sleutels en een klein portemonneeke met wat kleingeld en m'n bankkaart (als ik dat niet ook vergeten ben).

Tijd dus voor wat organisatie zodat alles compact in m'n jas past en ik hopelijk niet telkens de helft thuis laat.

Ik had al lang zin om terug te naaien en was vreselijk jaloers op die mooie gevoerde ritstasjes die ik hier en ginder in blogland tegen kom. Dankzij een tutorial gevonden via eloleo, is 't mij ook gelukt!

'T ging niet helemaal van een leien dakje hoor. Woensdag voormiddag deed ik de eerste poging, net binnen de deadline (kinderen van school halen). Ik volgde de tutorial op de voet mét bedekte ritsuiteinden. Dat werd te dik aan de randen en m'n naaimachine begaf het bijna. Het is maar een simpel geval uit de Aldi.

Na de middag de kindjes alleen beneden laten spelen en mij teruggetrokken in m'n hobbyhoek op zolder. Het eerste portemonneeke heb ik terug uiteen gehaald en de stukken stof en rits hergebruikt in de tweede poging zonder ritsuiteinden. Anderhalf uur later weer beneden naar m'n drie rustig spelende kinders mét portemonneeke! Zowaar mét m'n eigen labeltje, sleutelring-lusje en 2 vakjes. Helaas past m'n rijbewijs er niet in, te klein... Wie meet er nu zoiets van tevoren?




Na een uurtje of twee knutselen met de kindjes, veel geruzie, gezeur en gehuil terug 'verdwenen' naar m'n hobbyhoek. Het volgende uur in zalige stilte portemonneeke nummer 2 ineengeknutseld (zodra ik uit het zicht ben, zijn het de meest voorbeeldige kinderen).  Deze keer met lusje, label en twee binnenzakjes. Het is lekker stevig met de vilten voering. Mooi, maar te groot voor m'n jaszak! Wie meet er nu zoiets van tevoren?
Wel de ideale maat als make-up tasje, ware het niet dat ik zelden make-up draag.



Kinderen rap wat te eten gegeven, samen huiswerk gemaakt en in bed gestoken en terug achter m'n naaimachine gekropen. Tja, als ik iets in m'n hoofd heb, kan 't niet snel genoeg gaan.

Na de vorige pogingen wist ik precies hoe het niet moest en wat ik wel wilde. Een heel stuk ingewikkelder dan de tutorial. Zelf verzonnen dan maar. Ik geloof dat ik de rits wel 7 keer terug los heb moeten maken: voering langs de verkeerde kant, rits binnenste buiten, voering ondersteboven, voering binnenstebuiten,... Misschien is drie portemonneekes (vier als ik het terug uiteengehaalde meetel) op één dag toch wat teveel voor een beginneling als mij.
Rond half twaalf in de avond en na 6 kapotte naalden, gaf de naaimachine dan toch de geest. De draad knapt steeds af. Hij klemt ergens achter maar ik vind niet waar. Suggesties? 
Die laatste naad in de voering heb ik dan maar met de hand toegenaaid.

Nu ben ik de trotse eigenaar van het perfecte portemonneeke (voor mij dan toch) met de perfecte maat. Ja hoor, van tevoren gemeten!
Met een rits langs drie zijden zodat ik het kan openklappen en niet hoef te vissen naar het juiste centje. Met vakjes voor m'n collectie klantenkaarten én m'n rijbewijs. Zelfs m'n gsm past erin.

Het heeft me nauwelijks iets gekost. De ritsen zijn gerecupereerd uit oude kleding. De stof zijn twee keukenhanddoeken, maanden geleden gekocht met de intentie er iets van te naaien. Het vilt zat in een pakketje van één euro met 6 vellen vilt en 6 vellen knutselfoam bij de Hema.





7 opmerkingen:

  1. schoon !
    en ik ben onder de indruk van de binnenkant!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahahaha, wat een verhaal! Ik herken er wel wat van. (wie meet dat nu van tevoren....)
    Maar uiteindelijk is het resultaat subliem!
    En omdat ik eerst je volgende post las, begrijp ik dat we ook nog kans maken om je 2 eerdere tasjes te winnen. Ik doe mee, misschien kan ik dan ook eens zien hoe het werkt.
    Groetjes,
    Karin ---De Merle---

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wauw, ik wil echt wel eens in detail zien hoe je dat laatste tasje gemaakt hebt. ik heb exact hetzelfde nodig want ik ga ook altijd de deur uit zonder handtas tegenwoordig, alleen wat geld mijn pas, een bankkaart en een gsm. Heb nu een gewoon waar mijn rijbewijs net inpast, maar zo heel praktisch is het nu ook weer niet gezien alles in 1 groot vak zit.
    echt knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ik er nog een maak, zal ik véél foto's trekken voor een tutorial, Emy.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.