03-02-11

Recepten voor de chocoholic taart

Gisteren poste ik stap voor stap foto's van een heerlijke chocoladetaart.  Bekijk de foto's hier: Taart voor chocoholics. Vandaag volgen de recepten. Het hele proces neemt behoorlijk veel tijd in beslag omdat de cake tussendoor telkens moet opstijven in de koelkast. Trek er dus voldoende tijd voor uit.

Stap 1: de cake
Je hebt nodig:
twee pakken kant en klaar chocolade cakedeeg (bv. van herta)

Aan de slag:
Oke, 't is misschien een beetje valsspelen maar zo weet ik zeker dat de smaak goed zit en de cake gelijkmatig rijst in de oven. Je vind vast wel een leuk recept op internet als je het deeg zelf wilt maken.
Gebruik een grote ronde vorm en volg de aanwijzingen op de verpakking.
Laat volledig afkoelen.
Plaats de cake op een taartkarton dat iets kleiner is als de cake zelf zodat je het niet ziet. Je kan ook een rond stuk gewoon karton met plasticfolie bekleden. Het karton maakt het makkelijker om de cake te verplaatsen van je werkplaats op een mooie schotel.

Stap 2: de vulling
Dit is een lichte, supergemakkelijke chocomousse.



Je hebt nodig:
* 3 pakjes klop klop
* 6 eetlepels pure cacaopoeder (dus NIET de variant om chocomelk van te maken, die bevat teveel suiker)
* 240 ml melk

Aan de slag:
* Meng het klop klop poeder met de cacaopoeder.
* Voeg de melk toe.
* Klop op tot het mengsel stijf is.
* Laat een uurtje opstijven in de koelkast.
* Snij de cake doormidden, breng een royale laag chocomousse aan.
* Plaats het bovenste deel terug op de onderste laag en besmeer de bovenkant en zijkanten met de chocomousse.
* Zet de cake in de koelkast zodat de chocomousse terug goed stijf wordt.

Stap 3: de ganache

Bron: http://www.hungryfeelings.be/basis.php/ganache

Je hebt nodig:
* 125 gr volle melk
* 75 gr boter
* 2 druppels vanille-essence
* 300 gr fondant chocolade

Aan de slag:
* Doe de melk, de boter en de vanille in een kom en laat samen koken
* Zodra het mengsel kookt, van het vuur nemen en de chocolade toevoegen. Roeren tot de chocolade volledig gesmolten is. Laat iets afkoelen.
*  Giet de ganache over de cake en smeer uit over de bovenkant en zijkant. Dit moet zo snel mogelijk gebeuren anders begint de chocomousse te smelten en loopt de ganache en de mousse door elkaar.
* Zet terug in de koelkast tot de ganache hard is.

Stap 4: decoreren



Ik gebruikte rolfondant om de bloemetjes en het lint te vormen. Het werkt zo'n beetje als boetseren. Je kan verschillende stukjes fondant aan elkaar plakken met een beetje water. Om de bloemetjes en het lint op de taart te plakken, bracht ik met een penseel een beetje van de vloeibare ganache op de achterkant aan. Je kan alvast met de losse decoratiestukjes beginnen terwijl de cake staat op te stijven in de koelkast.




Heeft mijn project jou geïnspireerd om je eigen project te maken? Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Mail me een foto door of laat een bericht achter met een link naar je eigen blog. Vergeet niet terug te linken naar mijn blog .

3 opmerkingen:

  1. Njammie, ziet er verrukkelijk uit.
    Gaat hier zeker eens op tafel komen, als ik eens wa meer tijd heb...

    Groetjes
    Tazke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Om je vingers bij af te likken! Yummie!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.