09-02-11

Pictogrammen: zelf wassen

Meer picto's
In deel 1 toonde ik een aantal picto's die we gebruiken om de regels rond eten te verduidelijken. De volgende gebruiken we om het zichzelf wassen makkelijker te maken. Ik heb er één lange rij van gemaakt en gelamineerd. Met een wasknijper kunnen de kindjes zelf aangeven waar ze gebleven zijn. Alleen al het verschuiven van de wasknijper telkens een deel klaar is, motiveert hen om verder te doen. Tot het nieuw eraf is waarschijnlijk...



Tips bij het gebruik van picto's
* Introduceer er maar een paar tegelijk.
* Hang de picto op de plaats waar de situatie zich voordoet. Bv. op de ijskast, op de koekenkast, in de badkamer,... 
* Probeer naast een verbodspicto een picto te zetten van wat ze wél mogen.
* Je kan picto's gebruiken om een dag- of weekschema te maken. Dat kan heel uitgebreid zijn als je kind veel nood heeft aan het visualiseren van de dag/week. Het kan ook heel minimaal: Enkel speciale gelegenheden met een picto aangeven op de kalender zoals een verjaardag, sinterklaas, een uitstap,...
* Als extra motivatie kan je elke keer je kind het goed doet een kleine beloning geven of met een beloningssyteem 'punten' verzamelen om een beloning te verdienen.
 

4 opmerkingen:

  1. Ik vind ze geweldig. Ik werk op een groep met 7 autisten meervoedig beperkt. Dus wij werken dagelijks met picto,s
    Het schep veel duidelijkheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ons helpt het ook veel, ook voor de andere kinderen is het veel duidelijker dan dat je het gewoon vertelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga het vanaf vandaag gebruiken bij een cliënt van me, ik ben enorm benieuwd of het werkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga ze gebruiken in mij auti-klas!!! dankjewel

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.