08-02-11

Pictogrammen: deel 1

Een iets serieuzere post deze keer. Hopelijk hebben collega-ouders er wat aan.

Zoals jullie weten, zijn mijn kruimeldiefjes (zie deze post) nogal 'assertief' als het aankomt op het zichzelf voorzien van ontbijt. De laatste tijd liep het echt de spuigaten uit dus moest er iets aan gedaan worden.

Ik heb de regels verduidelijkt met een aantal pictogrammen aangezien gewoon zeggen dat ze niet zelf een koek mogen nemen, niet werkte.


        
    Een koek moet je vragen                Brood mag je wel nemen                Fruit mag je wel nemen

Ze hangen op een strategische plaats op de 'koekenkast'. Tot mijn grote verbazing, werkt het nog ook!
Ze  zijn supertrots dat ze zélf brood of fruit mogen nemen (Ze hebben niet in de gaten dat ze dat daarvoor ook al deden :D) én ze komen het netjes vragen als ze een koek willen.

Ik maakte nog een algemene versie die ik op allerhande plaatsen kan hangen om aan te geven dat ze het eerst moeten vragen en niet zelf mogen nemen. Deze kleven op potentiële knoeihaarden zoals op de knutselspullenkast, op de chocopot en op de cacaopoeder.













Autisme
Ik startte voor het eerst met het gebruiken van pictogrammen toen mijn zoontje van bijna 7, een jaar geleden de diagnose autisme kreeg. Kinderen met autisme hebben vaak moeite met het begrijpen en onthouden van gesproken taal. Pictogrammen kunnen de communicatie verbeteren.

De video geeft wat meer uitleg over autisme.
Voor uitgebreide informatie kan ik je deze website aanbevelen: http://participate-autisme.org/nl/index.cfm


Wat is autisme? - Explania

Voor alle kinderen
Mijn andere kinderen hebben net zoveel baat bij het gebruiken van de pictogrammen. Zelfs mijn achtjarige zoon die toch al goed kan lezen, reageert beter op de visuele informatie van de pictogrammen.
Als je er even over nadenkt, is dat niet verwonderlijk. Zelf gebruiken we in het dagelijkse leven honderden pictogrammen. Denk maar aan de universele tekens voor 'verboden te roken', 'nooduitgang', 'vrouwentoilet' en alle verkeersborden.

Sclera
Ik gebruik de pictogrammen van Sclera omdat die gebruikt worden in de school van het bijzonder onderwijs waar mijn zoontje gaat én in de gewone school van grote broer en kleine zus (dus ook voor kinderen die geen autisme hebben).
Sclera is een organisatie die pictogrammen ontwerpt voor het dagelijks gebruik in scholen, opvangcentra en thuisgebruik.

Ik vond geen picto's die perfect pasten voor wat ik ze nodig had dus maakte ik ze zelf met een picto van Sclera als basis. Je kan bij Sclera vragen om een pictogram te ontwerpen als je tussen hun uitgebreide catalogus niet vindt wat je zoekt, maar zoveel geduld had ik natuurlijk niet.

Mijn picto's voor jou
Wie graag mijn picto's wil gebruiken, mag me een mailtje sturen. Ik zend je dan een Word bestand met 6 picto's, klaar om af te drukken. Zelf lamineer ik de picto's altijd zodat ze afwasbaar zijn en langer meegaan.

De volgende dagen volgen nog meer picto's en tips over het succesvol toepassen van picto's.

Gebruiken jullie zelf ook picto's of andere systemen om 'de regels' zichtbaar te maken? Deel het met ons in de reacties.

 

Heeft mijn project jou geïnspireerd om je eigen project te maken? Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Mail me een foto door of laat een bericht achter met een link naar je eigen blog. Vergeet niet terug te linken naar mijn blog .

1 opmerking:

  1. Ik heb zelf autisme, maar dat weet ik pas een jaar nu. Nu heb ik natuurlijk geen picto's meer nodig. Maar ik vind het goed om te zien dat ze meer en meer gebruikt worden tegenwoordig :) Ook slim om je eigen picto's aan te passen.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.