14-02-11

Kindertaarten & tutorial marshmallow fondant

Ik zit volop in de voorbereidingen van het verjaardagsfeestje op zondag. Mijn jongste zoon wordt 7 en mijn dochtertje 5. Nu vind ik dat feestjes helemaal draaien om de gezelligheid van het samen zijn. Een paar slingers en wat lekkers te eten is genoeg. Maar dit jaar heb ik zin om me er helemaal creatief in uit te leven.

Mijn moeder maakte vroeger voor mij en mijn zus en broers de meest geweldige taarten. Ik herinner mij onder andere een tractortaart, een paasklok, een boom, een kasteel en een peperkoekenhuisje. Ik heb die traditie overgenomen voor mijn kinderen. Dit zijn een aantal van mijn creaties van de vorige jaren.




De vorige jaren maakte ik die taarten met botercrème en snoepjes maar dit jaar wil ik er maken met rolfondant. Helaas lust bijna niemand hier die rolfondant dus besloot ik marshmallow fondant te gebruiken voor de basislaag over de hele taart. Ik vond het recept hier: http://www.dekoekjesfee.be/forums/de-koekjesfee/receptjes/marchmallow-fondant

Ik deed het een klein beetje anders en dat ging even goed.

Je hebt nodig:
- 400g marchmallow's
- ongeveer 500g bloemsuiker


Aan de slag:

Doe de marshmallows in een grote kom met het water erbij en zet 1 minuut in de microgolf op vol vermogen.
Tip: Vet je kom goed in met olie zodat het mengsel er niet aan blijft kleven.
De marshmallows zijn nu opgeblazen en zacht. Roer ze even door elkaar.


Voeg de helft van de bloemsuiker erdoor tot het een redelijk vaste massa is.


Neem het deeg uit de kom en kneed verder op een met bloemsuiker bedekt werkvlak. Voeg beetje bij beetje bloemsuiker toe tot het deeg niet meer plakt.
Opgelet, het is een ongelooflijke knoeiboel, net kauwgom. Voor mijn zoontje en mij is dat geklieder juist het leuke deel. Je kan je handen invetten maar ik vind niet echt dat het helpt.




Als je handen helemaal volkleven maar het deeg al minder begint te plakken, kan je je handen insmeren met bloemsuiker en dan met je handpalm heen en weer wrijven over het werkvlak tot de fondant eraf rolt. Dan de rest van de smurrie onder warm water afwassen.
Je handen zorgvuldig afdrogen en inwrijven met bloemsuiker. Het deeg langs alle kanten bestrooien met bloemsuiker en verder kneden met vlakke handen tot het een mooie bol is met de consistentie van boetseerklei.


Mijn fondant is roze omdat ik pastelkleurige marshmallows gebruikte. Met witte marshmallows (die vond ik niet) kan je met voedingskleurstof alle kleurtjes van de regenboog maken.

De marshmallow fondant staat nu in de koelkast te wachten op het decoreren eind van de week. De biscuits heb ik ook al gebakken en in de diepvries gestoken. Je bent wel een tijdje zoet met het maken van zo'n taart, het is dan ook een hobby, anders kocht ik er wel één in de winkel.



6 opmerkingen:

  1. Ooo, wat een heerlijk geknoei! Kan me voorstellen dat je zoon dat fijn vind om te doen.
    En wat maak je een geweldige taarten zeg.
    Ik doe het je niet na, maar vind het wel leuk om te lezen hoe je het doet.
    Groetjes,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inspirerend blog heb je.
    Vermits ze hier fan zijn van marshmallows ga ik dat toch maar eens proberen. Ook al ben ik niet zo 'n kliederfan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze kleuter verjaart deze maand en ik had gedacht om dit soort mengsel te gebruiken om kleine cakejes in zo'n papiervormpje (cupcakes ?) te versieren. Dus bovenop het cakeje een laagje van dit en dan met enkele kleurige spikkelsuikertjes of zo af te werken. Zou dat een doenbaar idee zijn met een mooi resultaat ? (Ik heb de cakejes vorig jaar met honing bestreken en er dan de spikkelkorreltjes op gedaan maar de meeste kindjes in zijn klasje lustten die honing niet... Dus hoop ik dat ze die marsmallowfondant wél lusten).
    Dankjewel voor het receptje.
    'n vrolijk groetje,
    sneksniltje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sneksniltje, de marshmallowfondant is nogal stevig, dat blijft vanzelf niet op de cakejes plakken. Ik denk dat je beter het recept voor botercrème gebruikt en dan de spikkels erop. Het recept vind je hier: http://thuisproject.blogspot.com/2011/02/de-binnenkant-van-de-taart-recept.html

    . Nog makkelijker is om confituur of stroop te gebruiken, daar plakken de spikkels ook goed in.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Smaakt de marshmallowfondant ook echt naar suiker of heeft het meer wat weg van marshmallow?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Bakelover: Ja hoor, dat smaakt nog naar marshmallow. Vooral de binnenkant waar het tegen de botercrème zit en het terug een beetje smelt.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.