26-02-11

Budgetvriendelijk verjaardagsfeestje: deel 1

Vandaag hield mijn zoontje z'n verjaardagsfeestje voor z'n vriendjes. We nodigden 3 klasgenootjes uit zodat ze met vier waren. Dat is op zich al een budgettip ;). Maar daar doen we het niet voor, het is gewoon rustiger voor m'n zoon (hij heeft autisme en z'n vriendjes ook).

Tip 1: Maak je eigen uitnodigingen
Zoek een leuk prentje in het thema van het feestje. Officieel mag 't misschien niet maar ik 'pik' er gewoon één van google. Verdeel een pagina in Word in twee met een hulplijn en plak het prentje in de bovenste helft. Zet er de tekst bij. Selecteer de tekst en de prent samen, groepeer (rechtsklikken) en kopieer. Plak het geheel in de onderste helft zo heb je er ineens twee. Druk zoveel keer af als nodig en steek in enveloppen. Eventueel kan je die nog versieren met een paar stickers.

Voor mijn zoontje maakte ik er een heel blad van omdat ik er pictogrammen bij wilde (persoonlijke gegevens heb ik uitgewist).
Tip 2: Maak je eigen uitdeelzakjes of in dit geval emmertjes.
Hoe je uitdeelzakjes maakt, vind je op de post van mijn dochtertje haar feestje.
Voor de emmertjes gebruikte ik grote lege yoghurtpotten met een hengsel die we de laatste maanden bijeen gespaard hadden. Ik zocht een paar leuke prentjes, zette er in Word tekst bij en knipte ze op maat. Daarna plakte ik ze met knutsellijm op de emmertjes en vulde ze met snoepjes en een klein cadeautje. In dit geval een pakje tekenkrijt.



Tip 3: Hou je feestje thuis
*Door het aantal kindjes beperkt te houden is het veel beter doenbaar om je feestje thuis te houden.
*Laat de jarige z'n eigen speelgoed voorstellen en laat ze er naar hartelust mee spelen.
*Ook de cadeautjes kunnen meteen uitgepakt worden om mee te spelen.
*Zet wat papier, kleurtjes en ander knutselmateriaal klaar. Stickertjes kosten niet veel en vooral de kleintjes zijn er dol op.
* Laat ze spelen met hun eten: fruitsatés maken is hier al een paar jaar een groot succes. Je kan ook cupcakes versieren met choco, hagelslag en smarties.
*Voorzie een paar spelletjes voor als ze zich gaan vervelen (in de volgende dagen volgen twee tutorials voor dino-spelletjes).
*Als het te druk wordt, haal je een snack (popcorn, chips,...) tevoorschijn om ze af te leiden.
*Is er echt geen huis meer mee te houden, zet dan een DVD op of haal de spelcomputer tevoorschijn.

Tip 4: Gebruik je eigen servies
Koop een plastic tafelkleed in plaats van een papieren, dit kan je afwassen en opnieuw gebruiken bij het volgende feestje. Koop er een met vrolijke unisex kleurtjes in plaats van met een thema zo gaat het een paar jaar mee.
Die kleurige wegwerpbordjes en bekertjes staan misschien wel leuk maar kosten behoorlijk wat. Gebruik je eigen borden en fleur ze op met kleurige servetten en gewone plastic bekers (heeft niet elk gezin met kinderen die gekleurde bekertjes van Ikea?).

1 opmerking:

  1. Zo vieren wij al jaren de feestjes, van alle kinderen eigenlijk (en ook ene met PDD-NOS), gaat prima en lekker rustig voor iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.