11-02-11

Appelpudding zonder toegevoegde suiker

Toen ik deze blog begon, had ik nooit gedacht dat er zoveel berichtjes over koken en bakken zouden volgen :).

Ter compensatie van de chocoholic taart, ben ik terug in m'n kookboek 'zonder suiker' gedoken. Ik heb er al een aantal uitgetest, sommige vielen tegen, andere waren echt lekker en best zoet. De gerechten worden gezoet met natuurlijke suikers zoals diksap, agavestroop of dadelsuiker. Dat laatste kan ik hier spijtig genoeg nergens vinden. Er zit dus wel suiker in maar enkel uit fruit, geen geraffineerde suiker. Het voordeel is dat je bloedsuiker er niet zo snel van stijgt en het bevat natuurlijke mineralen en vitaminen.

De appeltaart en de blueberry pancakes werden een aantal maanden geleden uitgetest en goed bevonden.


Whole wheat biscuits
Eerder deze week probeerde ik de 'Whole wheat biscuits'. Niet zo'n succes, misschien omdat ik geen bakpoeder had en het meel dan maar vervangen had door een broodmix...
Ze leken wel wat op scones maar te droog. Met een likje siroop ging 't nog net.


Appelpudding
Gisteren maakte ik appelpudding met een recept uit het boek. Vanmiddag kregen de kinders een kommetje ervan voor hun neus en ja hoor, de pudding heeft de test doorstaan. Ze zijn er dol op.

Je hebt nodig:
4 koppen appel in stukjes
1/4de kop appeldiksap
1/2 theelepel kaneel
4 eetlepels bloem

Aan de slag:
* Maak de stukjes appel en het diksap fijn met een staafmixer of in de blender. Voeg de kaneel toe.
* In een kleine kookpot breng je het mengsel op een matig vuurtje aan de kook.
* Zet het vuur lager en laat nog 10 minuten pruttelen. Gebruik een deksel want het spat nogal.
* Zet van het vuur en laat even afkoelen.
* Voeg de bloem toe, breng zachtjes aan de kook terwijl je roert en laat nog een tweetal minuten doorkoken.
* Verdeel de pudding over 4 kommetjes en laat afkoelen.



Smakelijk.

 

4 opmerkingen:

  1. Oh, ik ga dat boek ook zoeken, want ik ben heel erg van minder suiker! Dadelstroop kan je in Nederland krijgen in de natuurvoedingswinkel van het merk Horizon. Het is heel zoet, maar mijn kinderen vinden de smaak niet zo lekker, het is vrij sterk.
    Daarnaast heb reclame voor je gemaakt, ga maar gauw kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel, Hoepzika.

    Ik streef er ook naar om minder suiker tegebruiken maar ben een echte zoetekauw. Vandaar de zoektocht naar alternatieven...
    Het boek heet: The "I Can't Believe This Has No Sugar" Cookbook van Deborah E. Buhr. Ik bestelde het bij bol.com.
    Voor sommige recepten heb je echt de dadelsuiker nodig omdat die de structuur heeft als gewone suiker. Door de vochtige zoetstoffen als stroop of diksap, krijg je niet dezelfde textuur van een cake of koekje. Misschien moet ik het eens via internet bestellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi, wat leuk! Ken je de site www.suikerwijzer.nl al? Ook veel ideetjes en allemaal zonder "suiker".

    Groetjes astrid

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.