17-01-11

Gedecoreerde speculaaskoekjes

In plaats van een bloemetje neem ik wel eens een leuk verpakt doosje koekjes mee als attentie voor de gastvrouw bij een feestje of als extraatje bij een cadeaubon voor de jarige.

Deze koekjes zaten samen met heel wat ander lekkers op een fotodienblad als kerstcadeautje.
Voor elke gelegenheid past wel weer een andere uitsteekvorm. Dit keer staartsterren en kerstboompjes.
Ik kijk al uit naar de paasvakantie om samen met de kindjes m'n nieuwste aanwinst in gebruik te nemen. Voor een appel en een (paas)ei gekocht in de solden.


Stap 1: De koekjes bakken.
Hier is het recept voor de speculaaskoekjes.
Bron: http://koekjeshoek.blogspot.com

Je hebt nodig:
* 200 gram boter (kamertemperatuur anders krijg je klontertjes)
* 250 gram bruine kandijsuiker
* 2 eieren (ook best kamertemperatuur)
* 500 gram zelfrijzende bloem
* 1 eetlepel (10 gram) speculaaskruiden

Aan de slag:
* Meng de boter, suiker en eieren met een klopper.
* Meng de kruiden onder de bloem en voeg in verschillende delen toe aan je botermengsel. In het begin kan je dat best mengen met een houten lepel, begin te kneden als het wat minder plakt.
* Maak van het deeg een grote bol, dek af en zet enkele uren in de koelkast zodat het deeg steviger wordt. Dat maakt het makkelijker om het deeg uit te rollen en de koekjes uit te steken.
* Rol het deeg uit op een met bloem bestrooid werkblad tot ongeveer één cm dik . Steek de koekjes uit. Als je geen vormpjes hebt, kan je een glas gebruiken of er bolletjes van maken met de hand.
* Bak in een oven aan 175°C voor 8 à 10 minuten. Ze mogen nog iets zacht zijn als je ze eruit haalt, met het afkoelen worden ze harder en steviger.

Stap 2: De koekjes decoreren
Wacht met decoreren tot ze volledig afgekoeld zijn anders smelt het glazuur.
Bron:http://www.joyofbaking.com

Voor het glazuur heb je nodig: 
1 eiwit (30 gram)
1 theelepel vers citroensap
1,5 kop (165 gram) poedersuiker

Aan de slag:
Klop het eiwit op samen met het citroensap. Voeg de poedersuiker toe en klop verder tot het mengsel pieken vormt. Laat een paar druppels op een papiertje vallen als test. Voeg meer poedersuiker toe als het teveel uitloopt of wat extra poedersuiker als het te stroef gaat. 

Zet de spuitzak in een  grote mok met de rand omgeplooid om zonder knoeien de zak makkelijk te vullen. Plastic wegwerpzakken zijn het makkelijkst. Ik heb zelfs een gewoon diepvrieszakje gebruikt maar dat was wat onhandig omdat die natuurlijk twee hoekjes heeft. Dek de overige glazuur goed af anders krijg je een hard bovenlaagje. Je kan de overschot luchtdicht afgedekt nog twee weken bewaren in de koelkast.

Het is de eerste keer dat ik koekjes decoreer met eiwitglazuur dus het ging nog niet zo perfect. Ik kijk er naar uit om er nog meer te maken met andere kleurtjes. 





Heeft mijn project jou geïnspireerd om je eigen project te maken? Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Mail me een foto door of laat een link achter naar je eigen blog en vergeet niet terug te linken naar mijn blog .

1 opmerking:

  1. Leuk project en idee, ze zien er ook lekker uit! groetjes van Lucienne

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.