20-01-11

Volkoren appelmuffins

Mijn oudste kwam me vanmorgen om vijf voor acht uit bed halen. Wekker vergeten op te zetten. Ik had 10 minuten om iedereen z'n kleren aan te krijgen, brooddozen klaar te maken en ze nog wat te eten te geven.

Gelukkig had ik de avond ervoor deze overheerlijke appelmuffins van leukelunch.nl gebakken . Ze zijn een prima alternatief voor brood als ontbijt. Door de volkorenbloem, de olijfolie, de appeltjes en de walnoten bevatten ze behoorlijk wat voedingstoffen. Ik schat dat één muffin ongeveer overeenkomt met een bruine boterham met confituur.

Je hebt nodig:
* 2 appels, geschild en in kleine stukjes
* 2 eieren, losgeklopt
* 10 halve walnoten, grof gehakt
* 1 1/2 kop volkorenmeel (ik gebruikte volkoren speltmeel)
* 1/3 kop olijfolie
* 1 kop bruine basterdsuiker
* 3 theelepels bakpoeder
* 3 theelepels kaneel

(Een kop heeft de inhoud van ongeveer 200 ml)
Aan de slag:
Warm de oven voor tot 190°.
Meng in één kom alle droge ingrediënten door elkaar. In een andere kom meng je de vochtige ingrediënten.
Voeg de twee mengsels samen en meng goed. Je hebt geen mixer nodig, het gaat zonder teveel moeite met een lepel. Het mengsel is vrij dik.
Schep ongeveer 1/4de kop deeg in elk muffinvormpje. Ik gebruik de siliconencupjes en zet ze zo in de oven omdat een grote vorm voor 12 muffins niet in m'n oven past. Ik heb geen inbouwoven, enkel een microgolf combi. De ronde plaat moet kunnen ronddraaien dus rechthoekige schalen passen niet.
Bak de muffins ongeveer 20 minuten op 190°C.

Ik moet toegeven dat mijn bakpogingen niet altijd geslaagd zijn maar deze waren echt verrukkelijk.

Je kan ze ook invriezen om ze langer te bewaren maar met drie kinderen en een zoetekauw zoals mij is dat niet nodig.
Bron:  http://www.leukelunch.nl/home/6

 

Heeft mijn project jou geïnspireerd om je eigen project te maken? Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Mail me een foto door of laat een link achter naar je eigen blog en vergeet niet terug te linken naar mijn blog .

3 opmerkingen:

  1. Wat goed dat ze lekker waren! Leuk hoe je dat hebt gedaan met die mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk he, zo'n collage. Ik gebruik Picasa daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, dit maak ik ook eens klaar en inderdaad een leuk alternatief voor 's morgens!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.