12-01-11

Kralen maken met zoutdeeg

Een ideaal moeder-dochter project maar ook kleuterjongens die nog niet 'cool' hoeven te zijn, vinden het leuk.
Door de verschillende stappen is deze activiteit goed voor wel twee of drie namiddagen knutselpret.
Je hebt nodig:

Voor het zoutdeeg:
  • 500g bloem
  • 250g zout
  • 2 eetlepels olie
  • 300 ml water

Voor de afwerking:
  • kinderverf
  • eventueel glitters en transparante vernis op waterbasis
  • stevig breigaren, dun elastiek, een veter of een lint

Gereedschap:
  • eventueel uitsteekvormpjes, satéstokjes, een breinaald, een mes en een deegrol om het zoutdeeg vorm te geven.
  • schilderspullen

Aan de slag:

Stap 1:
Maak het zoutdeeg. Meng in een grote kom de bloem en het zout goed door elkaar. Voeg daarna de olie en het water toe. Meng goed met een lepel tot het mengsel te stevig wordt om te roeren. Kneed verder met de hand tot het een mooie bol is die niet meer aan je vingers kleeft. Blijft het deeg te plakkerig, voeg dan wat bloem toe. Is het te droog, voeg dan enkele druppels water toe.


Maak samen met je spruit bolletjes en andere figuurtjes van ongeveer een knikker groot. Voor kleine kinderen maak je de kralen wat groter zodat ze makkelijker te rijgen zijn.
 








Prik een satéstokje door elk figuurtje zodat een gaatje ontstaat waar later het rijgtouw doorheen kan. Let op dat het gaatje groot genoeg is door het stokje wat heen en weer te bewegen. Je kan ook een breinaald gebruiken: hoe dikker de naald, hoe groter het gaatje wordt
Leg de kralen op een plaat. Let op dat je daarbij niet de gaatjes toe drukt. Je kan de overschot van het deeg in de koelkast nog enkele weken in een luchtdicht afgesloten bakje of plastic zakje bewaren.
Laat de kralen enkele dagen drogen op een warme, droge plaats. Bijvoorbeeld op de verwarming of in de zomer op een zonnige vensterbank. Heeft jou lieverd niet zoveel geduld? Bak ze dan gedurende 6 uur in een oven op 100°C.

Stap 2:
Als de kralen goed uitgedroogd zijn, kan je ze schilderen. Zet ze op een satéstokje zodat je er aan alle kanten bij kan. Voor een extra glamoureuze tint, versier je ze met wat glitters. Voor extra glans en duurzaamheid breng je op de droge verf een laagje vernis aan.
Tip: Voeg enkele druppels voedingskleurstof toe aan het zoutdeeg. Zo krijg je meteen gekleurde kralen en hoef je ze niet meer te verven. Een laagje vernis blijft aan te raden. Voor meer informatie over het kleuren met voedingskleurstof kijk je op mijn post van de marsepeinfiguurtjes.

Stap 3:
Kies een kleurig restje breigaren, een dunne elastiek of een mooi lint uit en laat je kleintje een mooie ketting maken. Een veter is ideaal voor de kleinsten. Het plastic uiteinde maakt het makkelijker om door de kraal te steken.


Heeft mijn project jou geïnspireerd om je eigen project te maken? Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Mail me een foto door of laat een link achter naar je eigen blog en vergeet niet terug te linken naar mijn blog .

17 opmerkingen:

  1. Brooddeeg.... Zoooohhh Leuk....
    Dat deden we thuis ook heel veel....
    Mijn moeder maakte altijd hele mooie bloemen....
    En weet nog dat ik het altijd heel leuk vond om te doen!
    Vooral de knoflookpers vond ik super ;)
    Wat ik ook nog weet is dat het na een tijdje wel weer zacht werd....
    Heb jij dat ook? Of heb je daar tips voor....
    Ik sla je recept even op...
    Denk dat onze kinderen dat ook wel leuk vinden om een keer te doen :D

    Groetjes van Ivonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, de knoflookpers, dat is een goed idee. Net zo goed als die kleipersdingetjes dat ze tegenwoordig verkopen :).
    We hadden niet zo lang bezig geweest dat het zacht werd. Je kan proberen het deeg in een paar kleinere bollen te verdelen. Dan die in de koelkast bewaren en er telkens één uithalen als de vorige opgebruikt is.
    Of je kan een beetje extra bloem toevoegen telkens het deeg te zacht is geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk! ga ik zeker binnenkort effe met mijn dochtertje uitproberen
    zal ze heel erg leuk vinden.

    Groetjes Toeda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo

    Ik heb een braagje
    Hoe lang blijft het hard na het bakken en aflakken?
    Ik ga met een aantal klassen zoutdegen en het begint deze week en is voor moederdag
    Ik hoop dat ik het kan gaa redden in deze lange tijd en dat de kettingen in goede staat blijven
    Ik hoor heel graag van u terug
    U zou mij er heel erg mee helpen
    Bedankt alvast voor de tips op de site (heb er veel zin in en de kinderen ook)
    Groetjes Suus

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Suus
    We zijn nu ruim een jaar later en de kralen die mijn dochter maakte, zijn nog steeds in goede staat. Belangrijk is wel dat je zorgt dat ze goed droog zijn voor je gaat lakken.Voorzie dus voldoende tijd tussen het rollen van de kralen en het verven.Bewaar ze op een droge plaats.
    De mama's gaan superblij zijn met hun zelfgemaakte kralenketting.
    Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo

    Wat geweldig en wat een snelle reactie
    Helemaal top
    Ik ga gelijk aan de slag en het moet goed komen
    Super bedankt en een fijne avond toegewenst

    Groetjes Suus

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kan je zoutdeeg buiten zetten in de regen of gaat het dan stuk? Ik zou graag iets maken voor buiten, maar weet niet goed welk materiaal te gebruiken. Iemand een idee?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vrees dat het dan zacht gaat worden en schimmelen. Je kan klei gebruiken die je moet bakken in de oven. In een hobbywinkel kunnen ze je zeker verder helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je kan brooddeeg ook vijf min. In de magnetron doen ideaal snel klaar

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je kan brooddeeg ook vijf min. In de magnetron doen ideaal snel klaar

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hallo hoeveel kopjes bloem is het ongeveer en hoeveel kopjes zout en hoeveel kopjes of bekertjes water?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beetje lastig om het precies om te zetten maar ik heb een link gevonden van iemand die een recept in kopjes heeft. Misschien kan je dat gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik gebruikte gewone kinderverf. Je kan ook acryl gebruiken of een kleurloze lak over de verf aanbrengen voor een duurzamer resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.