26-11-10

Marsepeinfiguurtjes

De knutselmiddag van deze week stond in het teken van Sinterklaas. We maakten figuurtjes uit marsepein. Het is eens wat anders als gewone klei en nog lekker ook! Tenminste voor de papa, want zelf lusten we niet zo.

Je hebt nodig:
een blok marsepein
voedingskleurstof

Gereedschap:
eventueel uitsteekvormpjes, satéstokjes, een mes en een deegrol om de marsepein vorm te geven.

Aan de slag:
Verdeel de marsepein in enkele grote stukken. Voeg enkele druppels kleurstof toe aan elke blok: geel, rood, blauw en maak mengkleuren door verschillende kleuren druppels aan één blok toe te voegen: oranje, paars en groen. Kneed de blok goed door tot de blok een uniforme kleur heeft.
Tip: Doe latex handschoenen aan om de kleurstof door de marsepein te mengen. Zoniet loop je een paar dagen rond met handen in alle kleuren van de regenboog. Ik spreek uit ervaring...
Eens de kleur goed door de marsepein gemengd is, gaat de kleur niet meer af. Je kinderen hoeven dus geen handschoenen aan.
Maak er leuke figuurtjes mee.  Je kan de figuurtjes meteen opeten, dan zijn ze nog lekker zacht. Als je ze een paar dagen laat staan worden ze wat hard aan de buitenkant maar het is nog even lekker.

De creaties van mezelf en mijn kroost zijn gepresenteerd op mijn splinternieuwe etagère. Gisteren lekker voor mezelf gekocht tijdens de jacht naar kerstcadeautjes in Leuven.

Ikzelf maakte een Sint en een zak met pakjes.


Grote broer (8) maakte een boot, een trein en een kraan.
Links een mannetje door kleine zus (4). Kleine broer (6) is nog steeds gefascineerd door dino's. Voor de kenners: het is een 'langnek' en een Triceratops.

Heeft mijn project jou geïnspireerd om je eigen project te maken? Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Mail me een foto door of laat een link achter naar je eigen blog en vergeet niet terug te linken naar mijn blog .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.