08-10-10

Pimp eens een shirtje.

Een effen wit poloshirtje, dat is niks voor mij. Ik hou van kleur. Dus wat doen we dan? Pimpen!

Je hebt nodig:
*een effen shirtje
*restjes breigaren
*een leuk lapje stof met print, gerecupereerd van een leuke maar versleten oude trui/broek/shirt
*eventueel vlieseline

Gereedschap:
*een grote naald
*patroonkrijt of een ultra uitwasbare kinderstift

Aan de slag:
Teken met patroonkrijt (of de stift) een simpele tekening op je shirt in het thema van de print. In mijn voorbeeldje een boom met een paar blaadjes.
Geen tekentalent? Google een sjabloon met het gewenste thema, print het uit, traceer de lijnen met een dikke stift. Leg het sjabloon onder het shirtje zodat de dikke zwarte lijnen doorschemeren (eventueel tegen een zonnige raam houden) en traceer met het patroonkrijt op het shirtje.

Neem een restje breigaren in de juiste kleur en naai met de steelsteek over het patroon. Ga zo door met alle kleuren tot alle patroonlijnen bedekt zijn. 
Tip: Je kan ook andere borduursteken gebruiken zoals de splijtsteek, de kettingsteek of de festonsteek (voor de rand van het lapje stof). Kijk op borduursite.nl voor meer uitleg over deze steken.
Neem je lapje stof met print. Rafelen de randen, dan kan je best de achterzijde eerst verstevigen met vliezeline. Met dubbelzijdige vliezeline strijk je het lapje meteen vast op het shirtje. Als je het lapje uitknipt met een zigzagschaar of als het een niet-rafelende stof is, heb je geen vliezeline nodig.

Bevestig het lapje op de juiste plaats met een paar kopspelden. Neem een restje breigaren in dezelfde tint als het lapje of juist in een contrasterende kleur. Naai met de stiksteek het lapje rondom rond vast op ongeveer een halve centimeter van de rand.
Tip: Gooi versleten kleding niet zomaar weg. Peuter de rits en/of applicaties los, verwijder de knopen en knip leuke prints uit met een zigzagschaar. Ideaal om later te hergebruiken en t scheelt een flinke duit als je dat soort accessoires niet hoeft aan te kopen.
En nu genieten van die bewonderende kinderoogjes: "Kijk eens wat mijn mama gemaakt heeft voor mij!" 

Heeft mijn project jou geïnspireerd om je eigen project te maken? Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Mail me een foto door of laat een link achter naar je eigen blog en vergeet niet terug te linken naar mijn blog .

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.