23-10-10

Suikervrije appeltaart

Ik hou niet zo van meespelen met de kindjes. Gelukkig hebben ze daar hun papa voor. In de plaats doen we samen andere dingen zoals knutselen of bakken, meestal op woensdagmiddag of in het weekend.

Op aanvraag van m'n oudste bakten we deze week een heerlijke taart met de appeltjes van de appelboerderij. We gebruikten Elstarappels. Dat zijn heerlijke, sappige zoete eetappeltjes maar dus ook lekker in een taart.


Ik vond een website vol recepten voor appeltaart en koos er een suikervrije uit.

Je hebt nodig:
150 gram bloem
100 gram roomboter
50 gram suikervrije abrikozenjam (Zonnatura)
350-400 gram appels (Elstar bijvoorbeeld)
2 eetlepels rozijnen
1 theelepel kaneel
2 theelepels citroensap
mespunt zout


Gereedschap:
Eén of meer enthousiaste kinders, een grote mengkom en een kleine bakvorm



Aan de slag:
De precieze werkbeschrijving vind je op de website zelf.

Voor de bodem van de taart doe je de boter, jam, het zout en de bloem in een grote kom.
Eerst met de lepel even door elkaar mengen...

...dan met z'n allen goed doorkneden.

Bekleed een kleine ronde bakvorm met het deeg.
Nu schillen we de appeltjes voor de vulling.
Snij de appeltjes in blokjes en meng er de rozijnen, de kaneel en het citroensap door. Vul de deegbodem met het appelmengsel.
 Bak 30 tot 50 minuten in een voorverwarmde oven op 180°C.


We hebben ervan gesmuld. De kindjes aten er een bolletje vanille ijs bij. Nog lekkerder, maar het suikervrije aspect ging zo wel verloren natuurlijk.

Heeft mijn project jou geïnspireerd om je eigen project te maken? Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Mail me een foto door of laat een link achter naar je eigen blog en vergeet niet terug te linken naar mijn blog .

1 opmerking:

  1. Ik ga deze morgen maken, om te kijken of hij lekker is. Heb zelf een zoontje die niet tegen te veel suiker's kan hij word dan enorm hyper!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.