23-09-10

Blueberry pancakes



Ik ben dol op Amerikaans ontbijt. Het zoete deel ervan dan, de bruine bonen en aardappeltjes moeten er niet bij. Maar wel dikke plakken marmercake, een mega chocolatechipcookie, pancakes of als ik in een hartige bui ben een bagel met brie, rucola en honing. Het water loopt me in de mond alleen al door erover te schrijven. Een tripje over en weer is helaas wat duur dus probeer ik al dat lekkers thuis zelf te maken.

Het probleem is dat die dingen allemaal hopen calorieën bevatten.

Ik gebruik m'n 'kook & experimenteer' mentaliteit, geërfd van m'n vader, om dat soort caloriebommen net iets meer verantwoord klaar te maken. De succesratio is zowat 3 op 10...

Maar deze is meer dan geslaagd, echt verrukkelijk.

Enkele opmerkingen bij het recept:

Opm. 1:
Ik gebruik de Amerikaanse maten. Het voordeel is dat je geen weegschaal nodig hebt. Het nadeel dat het niet zo precies is en soms wat omslachtig. Zo kom je wel eens recepten tegen met "3 cups en 3 tablespoons flour". Je kan best een setje maatlepels en cups aan te kopen. Ik heb de mijne van Hema. Ze vonden een handig plekje in m'n nieuw ingerichte wasplaats (van amper 2 op 2) samen met al m'n ander bakspulletjes. Daar post ik later nog foto's van. 

Opm. 2:
Stevia is een vervanging voor suiker. Het is beter voor je suikerspiegel en bevat nauwelijks calorieën. Meer informatie over het gebruik van suiker: De waarheid over suiker.
Meer informatie over stevia: stevia
Hoe suiker vervangen door stevia in een recept: conversion chart
Stevia is sinds kort ook in België te verkrijgen. Nog niet in de Bioplanet maar wel in verschillende andere natuurwinkels o.a. in de natuurwinkel in de Paterstraat in Turnhout.

Opm. 3:
Uit het originele recept heb ik een deel van de boter vervangen door Philadelphia zodat het geheel iets minder vet is maar toch lekker smeuïg. Gebruik een goede anti-aanbakpan zodat je weinig vetstof nodig hebt bij het bakken, dan is dit recept best verantwoord als ontbijt of lunch. Je kan ook een deel van de bloem vervangen door volkorenmeel voor meer vezels.
Tip: Je kan de overschot invriezen en later in de microgolfoven opwarmen of je kan ze in de broodrooster/grill steken voor een knapperig effect.



1 opmerking:

  1. lijkt me toch wel zwaar hoor voor de maag wat je daar allemaal opnoemde, poehoe, zou niet voor mij zijn
    deze die jij maakt lijken me wel veel lichter

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om te lezen wat jullie van mijn creaties vinden. Laat hier een berichtje achter voor mij.